Katsastusmies koeajaa: Kia Niro 2017

Kuva: Ajovaloina toimivat kaksoisksenonit, joita täydentävät led-päiväajovalot.

Uudessa Kia Nirossa yhdistyvät citymaasturin upea muotoilu, hybriditeknologia ja alhaiset käyttökustannukset

Katumaastureiden myynti on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Pienempien mallien markkinoilla on ollut selkeä tilaus myös hybriditekniikalle. Kia toi ensimmäisenä uuden Niron juuri tähän luokkaan. 

Niro on suunniteltu täysin uudelle ja muista Kia-malleista eroavalle alustarakenteelle. Mallilla on pituutta 435 cm, leveyttä 180 cm ja korkeutta 154 cm.

Varustelutasoja on neljä alkaen LX-mallista ja päättyen parhaiten varusteltuun koeajossakin olleeseen Business Luxury -malliin. 

Kia Nirossa on 1,6-litrainen vapaastihengittävä bensiinimoottori, joka on muutettu hyödyntämään Atkinson-työkiertoa. Sylinterikannen kuuttatoista venttiiliä käytetään ketjukäyttöisillä ajoitussäätöisillä nokka-akseleilla. Moottori tuottaa 77 kW:n tehon ja 147 Nm:n väännön 4000 r/min pyörintänopeudella.

IMG 6695

Seuraavana voimalinjassa on hydraulikäyttöisen levykytkimen jälkeen 32 kW:n vesijäähdytetty sähkömoottori, joka toimii myös laturina ja käynnistinmoottorina. Hybridijärjestelmän suurin yhteisteho on 104 kW ja hiilidioksiidipäästö on 88 g/km 16 tuuman rengaskoolla. Voimalinja jatkuu kuusivaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla ja etuvedolla. 

Litium-ioni-polymeeriakku on sijoitettu takapenkin alle, jolloin se ei pienennä tavaratilaa. Nimellisjännite on 240V ja energiasisältö 1,56 kWh. Pelkällä sähköllä voi ajaa pari kilometriä, mutta se vaatii pientä nopeutta ja tasaista kaasun käyttöä. Kylmä vuodenaika ja lämmityslaitteen käyttö nopeuttavat polttomoottorin mukaantuloa.

Perävaunun veto hybridimalleilla on toistaiseksi ollut melko vaatimatonta, tai kuten koeajoautossa täysin kiellettyä. Nyt Kia Nirosta on tulossa markkinoille malli, jossa on tehdasasennettu vetokoukku, joka sallii jarrulliselle perävaunulle 1300 kg massan ja jarruttomalle 800 kg.

Viisi turvatyynyä ja turvaverhot

Alustarakenne muodostuu etuakseliston joustintuista ja taka-akseliston monivarsituennasta. Ohjauksen sähkömekaaninen tehostus on ajonopeuden mukaan säätyvä. Pysähtymisestä huolehtivat levyjarrut edessä ja takana moottorin käynnistä riippumattomalla tehostuksella. Mäkilähtöavustin auttaa lähdöissä. Viisi turvatyynyä ja koko matkustamon pituiset turvaverhot varmistavat passiivista turvallisuutta.

Ajovaloina on bi-Xsenonit, joita täydentävät led-päiväajovalot. Automaattinen korkeudensäätö on, mutta ei pesimiä. Kokoonpanon rajoitettu teho ei sinänsä tarkoita että Niron valot olisivat vaatimattomat, sillä hyvällä valojakautumalla on päästy kelvolliseen tulokseen.

Sisätiloissa huomio kiinnittyy koeajoauton laadukkaaseen nahkaverhoukseen. Kojelaudassa ja sisätiloissa jatkuu sama laadukas ja hillitty toteutus. Mittaristo on selkeä, samoin automaattisen ilmastoinnin näytöt. Kosketusnäyttö on 8 tuumainen sisältäen navigaattorin, audion, peruutuskameran ja puhelimen toiminnot.

Monitoimiohjauspyörä säätyy reilusti kahteen suuntaan mahdollistaen yhdessä penkin monipuolisten säätöjen kanssa hyvän ajoasennon löytymisen.

IMG 6694

Kuva: 8-tuumainen kosketusnäyttö sisältää navigaattorin, audion, peruutuskameran ja puhelimen toiminnot.

Tavaratilan tilavuus on 427 litraa ja se on laajennettavissa takapenkkien selkänojat kaatamalla 1425 litraan. Takaselkänojat kaatuvat vaakasuoraan, mutta tavaratila jää korkeudeltaan harmittavan pieneksi. Pieni korkeus johtuu osittain siitä että tavaratilan pohjan alla on päällekkäin tilapäiskäyttöinen vararengas ja lokerikko. Kuormansidontalenkit ja sidontaverkko ovat asialliset. 

IMG 6692

Kuva: Tavaratilaa on 427-1425 litraa. Matalan tavaratilan pohjan alla on päällekkäin tilapäiskäyttöinen vararengas ja lokerikko.

Hiljainen ja suuntavakaa

Ajotuntumassa nousee esille uuden Niron äänettömyys ja erinomaisen suuntavakaa ohjaus. Kaksoiskytkinautomaatin toiminta on miellyttävää, sillä lähdöt tapahtuvat aina sähkömoottorilla ja vaihteiden vaihtumista pehmentää sähkömoottorin samanaikainen toiminta. 

Jousitus on pitkäliikkeinen ja siitä johtuen peräkkäisissä heitoissa meno saattaa tuntua hieman epämukavalta. Koeajoauton 18 tuuman renkaiden sijaan kannattaa valita 16 tuumaiset, jolloin rengasmelu pienenee ja hiilidioksidipäästö jää lukemaan 88 g/km.

IMG 6689

Kuva: Kia Niro on hybridi-katumaasturi, jolla on piutuutta 4,35 metriä.

Näkyvyys on hyvä korkean istuma-asennon vuoksi ja pysäköinnissä vielä peruutuskamera sekä tutkat lisäävät mukavuutta.

4,4 litraa satasella pikkuteillä

Uusi Kia Niro osoittautui hyvin taloudelliseksi, kunhan ajo on tasaista ja nopeus pysyy maltillisena. Yhdistetyn kulutuksen lukema 4,4 l/100 km (18 tuuman renkailla) on sama kuin kulutus pikkuteillä, kun nopeus ei nouse yli 80 km/h. Moottoritiellä talvirajoituksen aikaan kulutus nousi lähelle 6 l/100. Taajama-ajossa, jossa on paljon pysähdyksiä ja pikkuteillä, jossa taas on nousuja ja laskuja, hybriditekniikka näyttää parhaat ominaisuutensa jarrutusenergian tehokkaassa talteenotossa.

IMG 6696

Kuva: Hybridin Litium-ioni-polymeeriakku on sijoitettu takaistuimen alle. 

Kia Niro 1,6 GDI Hybrid Business Luxury 36390 € ( koajoautossa lisäksi 627 € helmiäisväri) hintaisena tarjoaa erinomaisen ajomukavuuden, hyvät sisätilat, sekä erityisen taloudellisuuden tietyissä ajo-olosuhteissa.

Mielenrauhaa lisää 7 vuoden tai 150000 km takuu (kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa).

Kiitosta ansaitsevat erinomainen ohjaus ja lämmitettävä ohjauspyörä, ajomukavuus ja meluttomuus, taloudellisuus sekä hyvä näkyvyys istumakorkeuden myötä. Lähiaikoina on saatavissa malli, jossa on tehdasasennettu vetokoukku 800/1300 kg vetopainoilla.

Moitetta saavat varustelutasojen myötä reippaasti kasvava hinta, tavaratilan mataluus, koeajoauton 18 tuuman rengaskoko ja sen aiheuttama melu ja hiilidioksidipäästön nousu.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Foorumi

Kysy autoista?

Alan asiantuntijat vastaavat

Lisää aiheita »

Aallon Auto