Tällä autolla Nissan palaa Le Mansin 24 tunnin kilpailuun 16 vuoden tauon jälkeen

Nissan osallistuu tänä vuonna FIA:n kestävyysajon MM-sarjaan GT-R LM NISMO -mallilla ja palaa Le Mansin legendaariseen 24 tunnin kilpailuun. Nissan kilpailee voitosta innovatiivisella, seuraavaa sukupolvea edustavalla Nissan GT-R:llä.

”Olemme erittäin innoissamme, että pääsemme kilpailemaan maailman parhaimpien urheiluautovalmistajien kanssa”,sanoo Roel de Vries, Global Head of Marketing and Brand Strategy, Nissan Global. ”LM P1 on testialusta teknisille innovaatioille, erityisesti tulevaisuuden voimanlähteille. Vuonna 2014 kilpailut voittivat kolme autonvalmistajaa, joilla oli käytössään erilaiset voimanlähdeyhdistelmät. Tämä todistaa, että LM P1 -luokka edustaa tekniikan huippua.”

Vaikka Nissan ei ole ollut mukana Le Mansin niin sanotussa kuninkuusluokassa 16 vuoteen, se on ollut aktiivisesti mukana muissa luokissa. Nissan on valmistanut urheiluautoja LM P3 – ja LM P2 –luokkiin ja osallistunut LM P1 –luokkaan ACO:n Garage 56 -hankkeen kautta. Virallisen kilpailun ulkopuolella olevassa luokassa testataan innovatiivista tekniikkaa.

Useita voittoja eri luokissa

”LM P3 -luokan moottoriohjelma on meille uusi aluevaltaus. Jos se osoittautuu läheskään yhtä suureksi menestykseksi kuin LM P2 -ohjelmamme, voimme olla erittäin ylpeitä saavutuksistamme”, toteaa Shoichi Miyatani, President of NISMO. ”LM P2 -moottorimme on vauhdittanut joukkueita voittoihin Le Mansissa, ja Garage 56 -hankkeemme ovat vieneet meidät LM P1 -luokkaan.”

”LM P1 –luokan autot edustavat nykyisen kilpa-autotekniikan huippua: valtavia energiantalteenottojärjestelmiä, erittäin taloudellisia moottoreita ja uskomatonta aerodynamiikkaa. Näiden ansiosta autot ovat äärimmäisen nopeita painoonsa ja kestävyyteensä nähden”, kertoo Ben Bowlby, LM P1 Team Principal.

”24 tunnin kilpailuun osallistuvilla autoilla ajetaan käytännössä yhden Le Mans -kilpailun aikana sama matka kuin F1-autoilla koko kauden aikana. Tämä kilpailu on hyvin erilainen kuin F1-kilpailu, se muistuttaa paljon enemmän katuautolla ajoa. Kun ajetaan esimerkiksi Lontoosta Edinburghiin, auton on oltava kestävä, nopea, vakaa, turvallinen ja mukava ajaa. Auton käsiteltävyyden ja pidon tulee olla sellaiset, että auto selviytyy moottoriteiden lisäksi myös maantieajosta. Le Mans -kilpailu edustaa tämän tyyppistä haastetta – on kyse auton nopeudesta, tehokkuudesta sekä turvallisuudesta.”

Uutta tekniikkaa myös katuautoja varten

FIA:n kestävyysajon MM-sarja tarjoaa autonvalmistajille tilaisuuden kehittää uutta tekniikkaa katuautoja varten. Energiatehokkuus on ensiarvoisen tärkeää, ja paras tapa testata tekniikan toimivuutta on 24 tunnin kestävyysajo, jossa ero ensimmäiseksi ja toiseksi tulevan auton välillä saattaa olla vain sekunteja.

”Tavoitteemme on hyödyntää LM P1 -autoon kehitettyä tekniikkaa myös Nissanin katuautoissa”, de Vries kertoo. ”Kehitämme Nissan GT-R:n perinteitä noudattaen erittäin tehokasta kaksoisahdettua V6-moottoria. Se on tehokkaampi mutta yhtä voimakas suoraruiskutusmoottori, joten se on mahdollinen edelläkävijä tulevaisuuden GT-R-moottoreille. Olemme kehittäneet kilpa-autoihin myös kineettisen energian talteenottotekniikan, joka voi olla hyödynnettävissä tulevissa katuautoissa.”

Le Mansin 24 tunnin kilpailu on erittäin arvostettu kilpailu ja FIA:n kestävyysajon MM-sarja on todella vaativa. Nissanin NISMO-tiimi kamppailee ykköspaikasta kovemmin kuin koskaan ennen.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Foorumi

Kysy autoista?

Alan asiantuntijat vastaavat

    • Renkailija hahmo
    • Auton renkaan paikkaus
    • Auton renkaan kumista irronut kumin palasia jättäen koloja renkaaseen kaksi kappaletta. Pystyykö...
    • Jarru hahmo
    • Käsijarru
    • Jääkö käsijarru ts. seisontajarru päälle, kun vetää jarrukahvasta ylös ja samanaikaisesti...

Lisää aiheita »

Aallon Auto