Oikea rengashuolto tekee pitkän matkan talviajosta mukavaa ja turvallista

Talvilomien koittaessa monet suomalaiset suuntaavat auton keulan kohti pohjoista. Mitä asioita kannattaa yleisesti huomioida, kun lähtee talvella pitkälle ajomatkalle?

Talvilomien koittaessa monet suomalaiset suuntaavat auton keulan kohti pohjoista. Mitä asioita kannattaa yleisesti huomioida, kun lähtee talvella pitkälle ajomatkalle?

Aina on viisainta lähteä liikkeelle turvallisuudesta ja tarkastaa matkaan lähtiessä renkaiden kunto. Talvirenkaiden urasyvyyden tulisi olla enemmän kuin neljä millimetriä; tämän rajan alle mentäessä renkaan ominaisuudet laskevat dramaattisesti niin sohjossa, lumessa kuin jäälläkin.

- Laki sallii vielä kolmen millimetrin urasyvyydenkin, mutta meidän turvasuosituksemme talvirenkaiden kohdalla on ehdottomasti vähintään neljä millimetriä, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri toteaa.

Urasyvyyden lisäksi kannattaa tarkistaa myös nastat, mikäli ajaa nastallisilla talvirenkailla. Neljän millimetrin urasyvyyden alle mentäessä myös nastat alkavat tyypillisesti olla melko kuluneet.  

- Kannattaa muistaa sekin, että nastamäärät saavat auton alla erota korkeintaan 25 prosenttia toisistaan eli nastapoikkeamia ei lukumääräisesti saa olla enempää, Morri muistuttaa.

Oikeat rengaspaineet säästävät bensaa ja tekevät ajosta mukavampaa

Lähdettäessä pitkälle ajomatkalle esimerkiksi Etelä-Suomesta Lappiin renkaiden ilmanpaineet näyttelevät tärkeää osaa. Ajomatkan ollessa satoja kilometrejä, ja kun mukana on mahdollisesti lisäkuormaakin esimerkiksi perävaunun muodossa, tulisi paineiden olla kohdallaan.  

- Tällöin paineet tulee säätää täydelle kuormalle, joka on noin 0,4 - 0,5 bar (40-50 kPa) suurempi kuin renkaiden normaalipaine, Morri opastaa. - On myös hyvä huomioida, että Helsingin leveyksiltä Lappiin suunnattaessa voi lähdettäessä olla nollakeli, mutta määränpäässä jopa -30 °C. Lämpötilanmuutos pienentää renkaan ilmanpainetta noin 0,1 baria/-10 astetta, jonka vuoksi talvirenkaisiin kannattaa laittaa 0,2 bar (20 kPa) kesärengassuositusta korkeampi ilmanpaine.  

Oikein säädetyt paineet pienentävät renkaan vierintävastusta ja säästävät tätä kautta myös polttoainetta. Lisäksi pieni ylipaine parantaa ajovakautta.. 

Nastarenkaita kierrättämällä hiljaisempaa ajoa 

Nokian Renkaat suosittelee kierrättämään renkaita etuakselilta taka-akselille aina 8 000 kilometrin välein rengaskuluman tasaamiseksi. Sama kierrätys kannattaa tehdä myös silloin, kun etu- ja takarenkaiden urien kulumaero ylittää 2 millimetriä. 

Renkaiden paikkojen vaihto lisää tietysti turvallisuutta, mutta talvella se voi myös parantaa ajomukavuutta tavalla, jota monet eivät tule ajatelleeksi: vähentämällä nastarenkaiden ajomelua.  

- Esimerkiksi etuvetoautossa nastojen ulkonema - eli se, kuinka paljon nasta on ulkona renkaan pinnasta - kasvaa eturenkaissa enemmän kuin vapaasti pyörivissä takarenkaissa. Rengasmelu on suorassa suhteessa nastaulkonemaan: mitä enemmän nasta on ulkona renkaan pinnasta, sitä enemmän se pitää ääntä. Kierrättämällä renkaita saadaan tätäkin ulkonemaa tasattua ja ajomelua pienennettyä. 

Lopuksi Morri muistuttaa ajotavan merkityksestä. Talvisilla teillä näkee paljon ajouria, jotka vaikuttavat ajomeluun. 

- Jos menee paljaalla asfaltilla vähänkin sivuun näistä urista, löytää heti vähemmän kulunutta tienpintaa kuin urien pohjasta. Se voi vaikuttaa ajomeluun selvästikin. Ja on liikenneturvallisuudenkin kannalta parempi, etteivät kaikki ajaisi samoilla kiskoilla ja aivan peräkanaa. 

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Foorumi

Kysy autoista?

Alan asiantuntijat vastaavat

    • Renkailija hahmo
    • Auton renkaan paikkaus
    • Auton renkaan kumista irronut kumin palasia jättäen koloja renkaaseen kaksi kappaletta. Pystyykö...
    • Jarru hahmo
    • Käsijarru
    • Jääkö käsijarru ts. seisontajarru päälle, kun vetää jarrukahvasta ylös ja samanaikaisesti...

Lisää aiheita »

Aallon Auto

Kodinsetelit.fi - Hyödynnä ilmaiset tarjouskupongit!