Väärä moottoriöljy voi rikkoa tämän kalliin osan - sisältää mm. platinaa

 

Katalysaattori poistaa pakokaasuista häkää, palamattomia hiilivetyjä ja typen oksideja. Siksi on ympäristölle tärkeää, että se on toimintakunnossa. Vioittunut katalysaattori aiheuttaa kasaantuvia ongelmia myös auton muulle tekniikalle. Kalliita katalysaattorikorjauksia voi ehkäistä auton säännöllisellä huollolla ja täsmälleen oikealaatuisen moottoriöljyn käytöllä.

Katalysaattorit tulivat pakollisiksi Suomeen maahantuoduissa autoissa vuonna 1992.  Niinpä osa katalysaattoreilla varustetuista autoista on jo romutettu. Toisaalta lukuisia ilman katalysaattoreita olevia autoja on edelleen liikenteessä.

Dieselautoissa katalysaattoria vastaava partikkelisuodatin (PDF) tuli pakolliseksi 2000–luvun alussa. Näin valtaosa maamme autoista on varustettu näillä haitallisia pakokaasupäästöjä ehkäisevillä laitteilla, jotka ovat supistaneet terveydelle haitalliset moottoriliikenteen päästöt murto-osaan ajasta ennen katalysaattoreita. Olisi tarkeää saada maamme kaikki jatkuvassa käytössä olevat ajoneuvot yhtä saasteettomiksi.

Bensiiniauton katalysaattori koostuu kennosta, joka on pinnoitettu katalyytilla, eli ohuella metallipinnoitteella, joka saa suotuisissa olosuhteissa aikaan kemiallisen hapettumisprosessin, jossa pakokaasujen haitalliset hiukkaset palavat ennen ympäristöön pääsyä. Nykyiset katalysaattorit ovat ns. kolmitoimisia, eli ne poistavat pakokaasuista hiilimonoksidia, eli häkää, sekä lisäksi palamattomia hiilivetyjä ja typen oksideja. 

Yleisin syy katalysaattorin tukkeutumiseen on huollon laiminlyönti.

Katalysaattorin rakenne muodostuu kennostosta, jonka seinämien pinta-ala on mahdollisimman suuri. Katalyyttina pinnoitteessa toimivat jalometallit, yleensä platina, rhodium ja palladium. Katalysaattorin metallivaipan suojaama kennosto voi olla joko metallirakenteinen tai keraaminen. Dieselautojen katalysaattoreissa on lisäksi partikkelisuodatin, joka kerää ja polttaa pakokaasun sisältämät, moottorissa palamattomiksi jääneet pienhiukkaset.

Toiminta on tarkoin säänneltyä

Toimiakseen tehokkaasti katalysaattori vaati tarkoin oikean pakokaasujen koostumuksen, joka on 1,4 kg ilmaa yhtä polttoainekiloa kohden. Tätä seossuhdetta kuvataan lambda-arvolla. Oikean seossuhteen, eli optimaalisen lambda-arvon saavuttamiseksi katalysaattorin yhteydessä on tätä varten tunnistin – lambda-anturi. Sen antamien impulssien avulla moottorin keskusyksikkö ohjaa polttoaineen ja palamisilman seoksen muodostumista. Lisäksi katalysaattorin toiminta vaatii riittävän pakokaasun lämpötilan.  Toisin sanoen kylmäkäynnistyksen jälkeen katalysaattori ei toimi heti. Tähän perustuu se, että moottorin esilämmitys laskee tuntuvasti auton päästöjä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Tätä ongelmaa varten joissakin autoissa on varsinaisen katalysaattorin lisäksi toinen ”esikatalysaattori”, joka lämpenee nopeasti vähentäen päästöjä pian käynnistyksen jälkeen. 

Katalysaattorien normaali kuluminen on vähäistä

Käytäntö on osoittanut, että katalysaattori on varsin pitkäikäinen. Mikäli auto huolletaan säännöllisesti ja siinä käytetään moottorivalmistajan suosittamaa voiteluainetta, voi katalysaattori kestää koko auton käyttöiän. Kuitenkin katalysaattorit joudutaan yleisesti vaihtamaan 1–2 kertaa auton käyttöaikana. Yleisimpiä syitä vaihtoon ovat ilmansuodattimen vaihdon laiminlyönti, väärä voiteluaine ja moottorin kulumisesta aiheutuneen öljyn palamisen aiheuttama katalysaattorin tukkeutuminen. Myös mekaaniset vauriot voivat aiheuttaa katalysaattorin tuhoutumisen, kuten myös esimerkiksi turboahtimen, pakokaasujen kierrätysventtiilin (EGR), tai lambda-anturin vioittuminen.  Dieselautojen katalysaattoreita vastaavien PDF-suodattimien yleisin tuhoutumissyy on mekaanisten vaurioiden ohella väärä moottorin voiteluöljy. Hiukkassuodattimella varustetussa dieselautossa oikean voiteluöljyn käyttö on siis äärimmäisen tärkeää.

Huonosti toimiva katalysaattori on vaihdettava heti

Katalysaattorin vioittuminen tulee esille viimeistään katsastuksessa, mutta useimmiten myös tehon häviämisenä ja lisääntyneenä polttoaineen kulutuksena. Katalysaattorin vaihto on aina suhteellisen kallis toimenpide. Vaihto maksaa yleensä aina vähintään nelinumeroisen määrän euroja. 

Tässä kohtaa ei kuitenkaan kannata välttämättä säästellä. Markkinoilla – etenkin verkkokaupoissa – on tarjolla ns. yleismallisia katalysaattoreita, joiden hinnat saattavat olla vain muutamia kymppejä. Suuri osa näistä katalysaattoreista ei kuitenkaan toimi kuin ehkä yhden katsastusvälin verran. Katalysaattoreiden sisältämistä arvometallien määristä ei nimittäin voi säästää, vaikka enimmilläänkin niiden määrät yksittäisessä katalysaattorissa ovat vain muutamia grammoja. Ensiasennuslaatua vastaavia katalysaattoreita valmistavia yrityksiä on Euroopassa vain muutamia. Sama pätee dieselautojen PDF–suodattimien valmistukseen.

Toimiva katalysaattori tai hiukkassuodatin ovat tärkeitä auton ympäristöystävällisyyden lisäksi myös sen oikealle, taloudelliselle toimimiselle. Vioittunut, vajavaisesti toimiva katalysaattori aiheuttaa kasaantuvia ongelmia koko auton elinkaarelle. Siksi katalysaattori tai hiukkassuodatin on syytä tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa pikaisesti ongelmien ilmennyttyä.

Katalysaattori on romunakin arvokas

Katalysaattori sisältää arvometalleja. Vaikka niitä saattaa olla yksittäisessä katalysaattorissa vain muutamia grammoja, voi niiden arvo nostaa katalysaattorin hinnan ikääntyneen auton arvokkaimmaksi osaksi. Käytöstä poistettuja katalysaattoreita ei missään tapauksessa kannata jättää heitteille, tai laittaa niitä muun metalliromun sekaan.  Ainoastaan halpamyynnissä esiintyneet tarvikekatalysaattorit voi laittaa tavanomaisen metalliromun joukkoon. 

Ammattitaitoiset korjaamot osaavat laittaa katalysaattorit asianmukaisesti kierrätykseen.  Uuden katalysaattorin asentaminen ja sen toimintaa liittyvien komponenttien kunnon tarkastaminen kannattaa jättää aina asiantuntevan korjaamon tehtäväksi. 

Katalysaattorien pitkän, ongelmattoman toiminnan parhaita vakuutuksia ovat huoltojen säännöllinen teettäminen ja etenkin ilmansuodattimen usein tapahtuva vaihto sekä täsmälleen oikean laatuisen moottoriöljyn käyttö. 

Heikki Lehtinen

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Foorumi

Kysy autoista?

Alan asiantuntijat vastaavat

    • jani hahmo
    • zafira a 1.8
    • Opel zafira a 1,8 vm2000.Kun ajaa pidempää matkaa n.30km.satasen vauhtia niin auto pätkäsee...
    • Renkailija hahmo
    • Auton renkaan paikkaus
    • Auton renkaan kumista irronut kumin palasia jättäen koloja renkaaseen kaksi kappaletta. Pystyykö...

Lisää aiheita »

Aallon Auto