BMW:n runsas öljynkulutus puoliintui - ilman kalliita korjauksia

Merkkihuollettu BMW 523i kulutti öljyä litran verran 900 kilometrillä. Merkkiliikkeen mukaan se oli normaalin puitteissa. Apua löytyi öljytilan ja polttoainejärjestelmän puhdistushuollosta, jonka jälkeen öljynkulutus tipahti noin puoleen entisestään.

Helsinkiläinen Matti Haapala kävi vuosi sitten Ruotsissa auto-ostoksilla. Hän hankki BMW-merkkiliikkeestä noin 100 000 kilometriä ajetun, merkkihuolletun BMW 523:n. Vuosimallin 2007 auto tuntui olevan kaikin puolin kunnossa ja varustelukin oli toivotun kaltainen. Haapalalle merkki on tuttu, omistuksessa on ollut jo useita baijerilaisia. 

Vuosimallin 2007 BMW 523:lla on ajettu vasta  113.00km. Autoa on aiemmin huollettu merkkihuollossa valmistajan huolto-ohjelman mukaan.

Kun auto oli rekisteröity Suomeen, alkoi mies kiinnittää huomiota runsaaseen öljynkulutukseen. Tarkka insinööri piti kulutuksesta kirjaa. Öljyä kului keskimäärin litran verran 900 kilometrillä. BMW:n moottorissa ei ole öljyn tarkistustikkua, joten mittaristossa näkyvät öljynkulutuspalkit tulivat nopeasti tutuiksi. Tilanne alkoi harmittaa, mutta kohonnutta öljynkulutusta ei auton ostohetkellä olisi voinut mitenkään huomata ilman tuhansien kilometrien koeajoa.

Apua puhdistushuollosta

Haapala alkoi selvitellä mahdollisuuksia saada öljynkulutusta kuriin. 

Merkkihuollon mielestä kulutus oli normaalin puitteissa. Järkeviä korjausvaihtoehtoja ei muualtakaan tuntunut löytyvän, mutta tuttavaltaan Haapala kuuli BG-menetelmästä (bgprod.fi), jossa öljytila puhdistetaan puristuspaineiden paranemiseksi. 

BMW:lle varattiin aika BG-huoltoja tekevään Lommilan Motonet-korjaamosta. Korjaamossa kerrottiin, että myös polttoainejärjestelmän puhtaudella ja puhdistuksen jälkeen lisättävien öljyjen suojaamisella olisi merkitystä  öljynkulutus- ja ajettavuusongelmien ratkaisuihin. Siksi autolle päädyttiin tekemään BG Premium Huolto, johon kuuluu moottorin venttiileihin, palotiloihin, ruiskutussuuttimiin ja männänrenkaiden aluelle kertyneen karstan ja lian liuotus,  eli moottorin puhdistus sisältä päin.

”Autolleni tehtiin vielä normaalia pitempi huolto, eli noin 40 minuuttia kestänyt pelastuskäsittely moottori käynnissä. Käsittelyssä tavalliseen moottoriöljyyn ja bensiiniin lisättiin puhdistus- ja karstanpoistotuotteita. Lopuksi moottorin öljyt ja suodatin vaihdettiin uusiin.” 

BMW:ssä ei ole moottorin öljytikkua, joten öljyn riittävyyttä seurataan mittaristosta.

Moottorin sylinterien puristukset ja pakokaasut mitattiin ennen ja jälkeen käsittelyn. Ennen käsittelyä kuusisylinterisen moottorin yhdessä sylinterissä puristukset olivat vain 9:1 ja toisessa 11:1, kun kaikissa pitäisi olla yli 14:1. Heti käsittelyn jälkeen kaikkien kuuden sylinterin puristuspaineiden todettiin nousseen oikeaan yli 14:1 lukemaan. Moottori käy nyt tasaisesti kaikilla kuudella sylinterillä. 

Huollon jälkeen BMW:n omistaja on edelleen pitänyt kirjaa auton öljynkulutuksesta. 

”Elektronisen öljymittarin yksi palkki (joka vaatii lisäämään litran öljyä)  tuli vastaan vasta 1900 kilometrin jälkeen, joten öljynlisäysvälin kilometrit kasvoivat 2,1 kertaisiksi. Huollolla on ollut selvästi vaikutusta”, Haapala iloitsee.

Myös ajotapa vaikuttaa

BMW:n omistaja aikoo jatkossa seurata öljynkulutusta yhtä tarkasti kuin aiemmin ja kokeilla myös ajotavan vaikutusta siihen. 

”Olen ajotavaltavani rauhallinen. Sellainen oli kuulemma edellinenkin omistaja Uppsalan seudulla. Autolla on siis ajettu alhaisilla kierroksilla kaupunkiajoa. Tästä lähtien aion ottaa tavaksi käydä silloin tällöin moottoritiellä ajamassa pienellä vaihteella ja isoilla kierroksilla joitakin kilometrejä, jotta karstat palaisivat pois.”

Männänrenkaiden karstoittuminen ja paikalleen jumittuminen alentaa moottorin tehoa ja nostaa öljynkulutusta, päästöjä sekä polttoaineen kulutusta.

Jatkossa myös ennaltaehkäisevä, puhdistava huolto tulee kuulumaan pysyvänä osana BMW 523:n huolto-ohjelmaan.

Liika öljynkulutus on oire

Bensiinimoottoreissa suorasuihkutus on päivän sana. Se vähentää polttoaineen kulutusta, koska suoraan palotilaan suuttimella tapahtuva suihkutus on tarkempi kuin epäsuora imusarjasuihkutus. 

Toimiessaan kuten uutena suorasuihkutus käyttää vähemmän polttoainetta ja tuottaa enemmän tehoa suhteessa moottorin tilavuuteen. 

Suorasuihkutusmoottorissa maailmanlaajuisesti esiintyviä ongelmia ovat imuventtiilien likaantuminen ja öljyn haihtuminen. Tyypillisesti ne johtavat polttoainesuuttimien, palotilan ja männänrenkaiden karstoittumiseen. 

Karstoittuminen laskee moottorin puristuspaineita ja johtaa öljyn ja polttoaineen kulutuksen sekä päästöjen kasvuun ja tehon laskuun. Liika öljynkulutus on siis yksi oire siitä, että kaikki ei ole moottorissa kunnossa. Pahoin likaantunut moottori vaatii yleensä suurempia korjaustöitä, kuten imuventtiilien irrottamisen ja uudelleen kasaamisen. Ennen isoihin korjauksiin ryhtymistä voi vaihtoehtoisista huoltomenetelmistä hakea tietoa esimerkiksi verkko-osoitteesta bgprod.fi.

 

 

 

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Foorumi

Kysy autoista?

Alan asiantuntijat vastaavat

    • jani hahmo
    • zafira a 1.8
    • Opel zafira a 1,8 vm2000.Kun ajaa pidempää matkaa n.30km.satasen vauhtia niin auto pätkäsee...
    • Renkailija hahmo
    • Auton renkaan paikkaus
    • Auton renkaan kumista irronut kumin palasia jättäen koloja renkaaseen kaksi kappaletta. Pystyykö...

Lisää aiheita »

Aallon Auto