Autojen korjausta, varaosamyyntiä ja katsastusta

Yleisö odottaa verkossa. Perusta oma blogisi autojen ja autoilun ympärille.

Vikakoodit ja vian korjaus

Asiakkaalla on ongelma ja korjaamolla toivottavasti ratkaisu ongelmaan. Näinhän se yleensä menee liiketoiminnassa. Asiakas soittaa ja kertoo autonsa mittaristossa palavan ylimääräisen varoitusvalon. Toimimme niin, että jos asiakas pääsee käymään korjaamolla, niin luemme ns. vikakoodit auton järjestelmistä. Auton ohjainlaitteiden valvontajärjestelmistä useimmitin vika on tallentunut moottorinohjausjärjestelmän vikamuistiin, myös lukkiutumaton jarrujärjestelmä, ajonvakautus, turvatyynyt yms. osaavat ilmoittaa toimintahäriöstä merkkivalolla. Tähän asti kaikki on yksinkertaista.

Viimeksi tapaus, joka ei mennytkään ihan näin, oli VAG-konsernin valmistama suosittu diesel-moottorilla varustettu perheauto. Vikakoodi luettiin ja siinä kerrottiin imusarjanläpän säädön viasta, tarkemmin vielä täsmenne maavuoto tai katkos. Varosaluettelosta löytyi alkuperäistä vastaava varaosa ja asiakkaan kanssa sovittiin osan vaihdosta. Auton tullessa korjaamolle, vielä varmistettiin, että sama vikakoodi oli taas tallentuneena muistiin.

 



Vaihdettiin vikakoodin aihettanut osa, tehtiin koeajo ja todettiin, että sama vika vaivaa edelleen. Vikakoodissahan sanotaan "katkos" ja vikahan voi siis olla myös johtosarjassa ohjainlaitteen ja kyseisen komponentin välillä. Tällä kertaa vika löytyi noin 40 cm:n päästä johtosarjasta. Kyseinen automerkki käyttää sellaista kovasta muovista tehtyä johtonipun suojaa, joka ei ole sisältä sileä.  Aikaa myöten tärinä aiheuttaa sen, että johtimen kuori katkeaa ja sen jälkeen alkavat yksittäiset johtimen säikeet kulua ja lopulta viimeinenkin säie katkeaa ja siinä on "katkos".


Tässä tapauksessa ei tullut isoja ongelmia, koska varaosa maksoi kuitenkin vain kymppejä ja todellinen vian aiheuttajakin löytyi helposti.

Vikakoodien tulkinta vaatii ammattitaitoa ja kokemusta, mutta kaikesta huolimatta virhearviointeja tapahtuu. Asiaa ei voi kuitenkaan lähteä tekemään niinkään, että aina tutkisi ensin johtosarjat tai mittaisi komponenttien sähköiset arvot ja usein ei vertailuarvojakaan ole käytettävissä. Ja jälkiviisaushan on aina helpointa viisautta.  

Tällaisia tapauksia tulee aina silloin tällöin vastaan, useimmiten kuitenkin diagnostiikkaan voi luottaa. Jos kyseessä on kallis varaosa, niin silloin on pyrittävä kaikin keinoin varmistamaan, mikä on vian juurisyy ja hankittava riittävästi tietoa kyseisen järjestelmän toiminnasta.








Bemarin 3-sarjan GT Sport edition - normaali sisus...
Voimaakin tarvitaan