Auton koeajossa nainen ratissa

Yleisö odottaa verkossa. Perusta oma blogisi autojen ja autoilun ympärille.

Valmet 502 - värillä on väliä

Kyllä naiskoeajajaa nyt viedään järeiden kulkupelien mörisevään maailmaan: edellisellä kerralla ajoin panssarivaunua, ja tällä kertaa naisnäkökulmaa ja mielipidettäni kysyttiin traktorista! No, mutta sopiihan se, ajokokemus on kaikilla kulkupeleillä olemassa ja hienoa että naisnäkökulma siihen kiinnostaa!

Tällä kertaa sain siis alleni tyylikkään, jotenkin ihan lutusen näköisen Valmetin, tarkemmin Valmet 502sen. Haastavaksi tavallaan tämän koeajon tekee se etten voi vertailla traktoria muihin traktoreihin koska tämä oli ensimmäinen kerta kun ajoin traktoria. Mutta toki voin verrata sitä vaikkapa autoon sekä muutoin kertoa tuntojani siitä.

Ensin tuo ulkonäkö ja mikä siinä puhuttelee naista:

- kun kävelin traktorin luo, hämmästyin sen suuruutta. Vähän kuin näkisi hevosen tai hirven poikkeuksellisen läheltä: "onko se NOIN iso"? Kyllä, traktorit ylipäänsä ovat isompia livenä vierellä kuin mitä ohiajaessa pellolta niitä nähden voisi kuvitella.

- lisäksi kun katsoin traktorin kuvaa netistä, tajusin että juuri tällainenhan on ns. traktori, the one and only! Tällaisia siis olivat mm. lasten lelutraktorit, tämähän on oikeasti juuri s-e-l-l-a-i-n-e-n kuin traktorin pitääkin olla. Nimittäin pikakatselu muista malleista kertoo että on niitä toisenkinlaisia. Tämä on juuri oikea traktori. Ihana suorastaan!

- ja tuo väri: ottakaa autonvalmistajat mallia! Tässä on onnistunut versio kulkupelin väristä: aivan täydellinen keltainen! Ei mitään sinnepäin wannabe-keltaista, ei mitään murrettua (lue: lapsenkakanväristä) mukakeltaista, vaan aidosti kirkas, puhdas, raikas, silmiähivelevän energinen aito keltainen. Lopullisen värinsä Valmet on saanut vuonna 1979 jolloin keltaiseen on tuotu sen kirkkaus: hyvä Valmet!!

- kun tästä on tehty uutta mallia, on ohjaamon hiljaisuuteen kiinnitetty kuulemma erityistä huomiota, Samalla myös kuljettajan "työskentelyolosuhteita" on kehitetty. Lämmityslaitteen sanotaan arvioissa olevan tehokkaan, mutta tuuletuksen puutteellisen... Noh: minä en ole nyt työskentelemässä joten puhuisin enemmänkin ajokokemuksesta. Ja toisaalta sää on niin lämmin ettei lämppäri ollut päällä: enkä ole mies joka hikoilee. Minusta kopissa oli todella miellyttävää! Eivätkä äänet todellakaan olleet kovat: en voisi kuvitellakaan tarvitsevani sellaisia puolipalloja korvilleni tällä ajaessani: traktorilla toki oli miehekkäät äänet mutta kuvailisin niitä enemmänkin maskuliiniseksi mörinäksi jonka voimakkuus oli korviani hivelevällä tasolla: olisin voinut ajella pidemmällekin metsään... :)

- traktorin moottorinkäynti tuntui mukavasti jaloissa ja jopa pepussa: kuskin penkki ei näyttänyt houkuttelevalta mutta oli kuitenkin yllättävän miellyttävä! Vaihteistoa 6+2 oli hieman työlästä käyttää: varmasti tuntuman saaminen järisyttävän pitkän kepin osalta vie aikansa. Mutta se ratti, se RATTI! Jälleen: ottakaa autonvalmistajat mallia tästä! Eikö kukaan ole kertonut niille vieläkään että vain harvemmat naiset haluavat pikkuruisen nahalla päällystetyn ralliratin. Minua puhutteli heti ensikosketuksesta sekä ratin muoto että toiminta: se on suorastaan naisellisen keveä, sopivan kokoinen että ajotuntuma on aidosti hyvä, kääntyminenkin jotenkin ihmeellisin kevyt. Nam!

- ehkä oma viehätyksensä ajokokemukseen tuli myös siitä että kyytiin ei mahdu ketään: nautin yksinolosta. Ja tavaraa mahtuu valtavasti mukaan: ei tarvitse asetella vaan sen kuin vain kippaa käsilaukun ja muut pussukat nostimeen ja matkaan. Joka naisen unelma!

- näkyvyys traktorista oli odotetusti loistava. Siinä istutaan korkealla ja maisemat siintävät upeasti ohi. Maksiminopeus lienee siellä 30 km/h hujakoilla joka riittää varmasti loistavasti: matka nimittäin saa ihan mielellään kestää hieman kauemmin, koska ajonautinto on ilmeinen. Suosittelen!

Katsastus.
Turvallisen autoilun ABC