Auton koeajossa nainen ratissa

Yleisö odottaa verkossa. Perusta oma blogisi autojen ja autoilun ympärille.

Tesla S 85 neliveto lopultakin koeajossa

Tesla on ollut jo pitkään listallani koeajettavana, mutta vailla toimeksiantoa. Vaikka kiinnostus on ollut kova ja sen koeajamista on minulta niin usein kysytty, vasta nyt se toteutui. Ja näitä nykyisiä koeajojani värittää paitsi saamani toimeksiannot, myös oman auton etsimiseni.

Koeajo itsessään oli erityinen, koska Teslan Product Spesialist istui kyydissä koko koeajon ajan: koin sen miellyttävänä, sillä saatoin kysellä ja kertoilla tuntemuksiani hänelle ajon aikana. Hän myös opasti koko ajon ajan ja esitteli auton ominaisuuksia ajon erilaisissa vaiheissa. Tätä koeajotapaa suosittelisin kyllä muillekin automerkeille!

Vaikka Tesla sähköautona onkin erityinen, ei se ajamisen vinkkelistä olisi oikeasti vaatinut niin huolellista perehdytystä / opastusta. Ennen koeajoa sain myös linkin esittelyvideoon (30 min!!) ja noin 5 min jälkeen aloin haukotella... Tesla on ajettavuudeltaan kuitenkin kuin tavallinen auto, toki erityisen miellyttävä sellainen.

Odotin miellyttävää ajokokemusta (ja minä olen todella kokenut ja varmasti siksi vaativa ajaja) mutta silti Tesla yllätti minut, muutamallakin tavalla: ajokokemuksena auto oli erittäin tiukasti tiessä, vaikka kulki todella sulavasti esim. monttujen yli. Ajokokemus oli yhtä aikaa siis pehmeä mutta myös järeä, napakasti tiessä ja hyvin käsissä. Ajoääni oli kovempi isoissa nopeuksissa mitä odotin, hiljaisessa ajossa toki lähes äänetön. Plussaa monttumuisti, eli jos kertaalleen esim. säädät vaikkapa mökkitiellä auton korkeutta varoaksesi kantoja ja käppyröitä, auto muistaa säädön seuraavallakin mökkireissulla.

Ajokorkeus on selkeästi korkeampi kuin päältä päin saattaisi kuvitella, lähes maasturin tai tila-auton oloisen luokkaa. Peruutuskamera on tarpeen, koska näkymä taakse ikkunan kautta on pieni. Myös sivunäkymät vaativat kurkistamiseen erityistä harjaantumista koska sekä etuikkunan puitteet että välipuitteet ovat suhteellisen jämerät. Uuden sukupolven istuin on varmasti hyvä valinta, vaikken normimallia päässytkään kokeilemaan: rallipenkissä ajoasennon sai hyvin itselle sopivaksi ja kun auto muistaa kuskinsa, ei säätöjä tarvitse tehdä kuin kertaalleen.

Auton keskikonsolin näyttöruutu on jättimäinen, kuin taulu-tv tai puutarhalapio! Ilmeisesti myyjä huomasi ettei katseeni siihen juurikaan hakeutunut (karttaakin riitti Helsingistä Hämeenlinnaan yhdellä näkymällä) ja hän pian laittoikin pienen navigaattorinäkymän päälle ratin taakse: tarkkasilmäinen kaveri, hyvä hyvä!

Tesla sopii kuskille joka ei juurikaan jarruttele, kuten minä. Auto jarruttaa itsestään kun jalkaa nostaa kaasulta. Tämä voimakkaasti ajokokemusta värittävä ominaisuus vaatii tottumista mutta varmasti on käyttäjän mieleen. Vastaavasti kiihtyvyyshän on ihan omaa luokkaansa ja vaatii myös harjoittelua: itse testasin asiaa moottoritielle kaartaessa reippaasti, samoin siinä tuli testattua sokean kulman äänimerkkiä - ja ilmeisesti myös Product Spesialistin hermoja :)

Arvelen että tämä S malli on enemmän naisellisen naisen malli, ensi vuonna myyntiin tuleva rotevampi X (mm. Falcon Wing-ovillaan - voi hyvänen aika...) puhuttelee varmasti miehiä.

Ja hyvät lukijani, tiedätte mitä mieltä olen autojen värikeskustelusta yhdistettynä naisiin auton ostajina, mutta tämän aina esitetyn "minkä värisen auton haluat?" -kysymyksen myötä olen kyllä alkanut viihdyttääkin itseäni myös autojen värien nimien tsekkaamisella! Tässä tapauksessa myyjä heitti arvauksen että valintani olisi valkoinen - hauskaa.

Ottamatta kantaa minkä värin lopulta valitsisin, totean että Teslan tapauksessa värikartta on naisen logiikalla outo: värien nimet ovat ihan perusversiota kuten musta ja punainen. Sitten joukkoon onkin eksynyt myös esim. Midnight Silver (aika kesy), Pearl White (lähes tylsä) mutta myös Obsidian Black! Se jo puhuttelee: onhan kyse laavasta joka on jähmettynyt niin nopeasti, ettei muodostunut kivilaji ehdi kiteytyä. Lopputulos on lasia, jota jo karvainen luolamies on käyttänyt teräaseiden ja nuolenkärkien valmistamisessa. Uuu - miten erityisen jännittävä musta joka sopii uuu - äärimmäisen nopealle autolle!

- no hei, tottakai punaisen :)



Suomalainen liikennekulttuuri
Giulietta, kuin viini