Autojen korjausta, varaosamyyntiä ja katsastusta

Yleisö odottaa verkossa. Perusta oma blogisi autojen ja autoilun ympärille.

Se on pienestä kii...

Noin lauloi taannoin Samuli Edelmann. Meillä oli korjattavana Opel Vectra, johon jakopään huollon yhteydessä asiakas halusi vaihdettavan termostaatin. Omasta varastosta löytyi termostaatti ja homma vaikutti helpolta. Osaa tarkasttellessa huomasimme, että o-rengas, joka toimii termostaatin tiivisteenä, on halkaisijaltaan hieman liian iso. Meidän paikkakunnalla on kaksi liikettä, joista voisi löytyä korvaava osa. Ensin kävin toisessa, ei löytynyt sopivaa. Toisesta onneksi löytyi o-rengas, joka kävi mitoiltaa tähän tarkoitukseen.

Miksi tällaisia ongelmia tulee vastaan viikottain? Varaosa oli hankittu varaosamaahantuojalta, jonka tuotteiden pitäisi olla ensiasennuslaatuisia. Valmistaja toimittaa osia myös autotehtaille. Laatujärjestelmät pitäisi olla jokaisella toimijalla jne.

Sinänsä pieni asia, että o-rengas on pari milliä liian pitkä. Harmi, joka siitä aiheutui oli kuitenkin aika iso. Reilu kymmenen kilometriä autolla ajoa ja hukkaan mennyttä työaikaa noin tunti. Pitää yrittää tehdä reklamaatio maahantuojalle, katsotaan mihin se johtaa. Ei näitä kaikki voi aina vaan hyväksyä, kiristellä hampaita ja kirjoitella nettiin.
Sormi meni suuhun ja parikin kertaa.
Miksi monenlaisia ruuveja?