Autoholisti

Poimintoja Autouutiset-lehden ja Automerkit.fi-verkkopalvelun tarinaviidakosta.

Pihinää pienhiukkasista

EU:ssa henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä on määrätty vähennettäväksi monilla autotekniikkaa määrittävillä lailla, asetuksilla ja direktiiveillä. Hyvänä tavoitteena on kasvihuoneilmiön hillitseminen. Aluksi autoteollisuudelle asetetut CO2-päästöjen vähennystavoitteet johtivat voimakkaaseen dieselmoottoreihin panostamiseen. Suomalainenkin kuluttaja osallistui mielellään ilmastotalkoisiin ja siirtyi autohankinnoissaan bensiinimoottoria pienikulutuksisempaan dieseliin.

Nyt dieseleiden hallitsevaa osuutta haluttaisiin monissa maissa taas vähentää niiden tuottamien hiukkaspäästöjen takia. Ranskassa enemmistö henkilöautoista on dieseleitä. Siellä dieselillä ajoa haluttaisiin vahvasti rajoittaa varsinkin kaupunkien ydinkeskustoissa. Dieselin polttoaineenkulutus ja siten myös CO2-päästöt ovat bensiinimoottoria pienemmät, mutta ihmiselle ja eläimille haitalliset pienhiukkaspäästöt ovat huomattavat, vaikka nykydieselit onkin varustettu lain vaatimilla kalliilla ja vikaherkillä pienhiukkassuodattimilla. Ollaan siis erikoisessa tilanteessa, jossa ilmasto ja terveys ovat tavallaan vastakkaisissa vaakakupeissa.

Olisiko bensiinimoottorista tilanteen ratkaisijaksi? Bensiinipuolella moottorikokoja on kulutuksen ja CO2-päästöjen vähentämiseksi pienennetty. Jotta tehoa kuitenkin saataisiin entiseen tapaan, on bensamoottorit varustettu turboilla ja polttoaineen suorasuihkutuksella. Myös suorasuihkutusmoottorilla on kuitenkin paheenaan perinteistä monipisteruiskutusta suurempi pienhiukkasten tuotanto.

Vuonna 2017 astunee voimaan uusi EU-päästöraja myös näiden bensiinimoottoreiden pienhiukkasille. Näin ollen pienhiukkassuodattimet ovat näillä näkymin tulossa helpoimmaksi ratkaisuksi myös suorasuihkutusmoottoreiden yhteyteen. Ja jälleen autoilijat maksavat laskun.

Me autoilijat toki kannamme ympäristövastuumme. Välillä kuitenkin tuntuu, että sekä Brysselissä että autoteollisuudessa mennään sieltä missä aita on matalin ja kustannukset kaatuvat autoilijan maksettavaksi. Luotamme kuitenkin siihen, että autoteollisuus kehittää pienhiukkasongelmiin järkevät ratkaisut.

Toivottavasti myös sähköautojen tarvitsema akkutekniikka kokee nopean kehitysloikan ja saamme kylmiin oloihimme vieläkin paremmin sopivia sähköautoja kohtuuhintaan. Toki sähköauton tarvitsema sähkö pitäisi myös tuottaa ympäristöystävällisesti, mutta ainakin moottorin osalta päästäisiin varmatoimisempaan ja halvempaan ratkaisuun, joka on osaltaan päästötön. Sähköautojen yleistymisen myötä pallottelu lainsäätäjien, autoteollisuuden ja kuluttajan lompsan välillä loppuisi näiltä osin.

Sitä odotellessa on hyvä muistaa, että hybridi on varsinkin kaupunkiajossa hyvä ekoauto. Useiden lataus-hybridien sähköllä ajamisen toimintamatka riittää jo päivittäisiin ajoihin. Jos lataus loppuu, voi matkaa jatkaa polttomoottorilla.

 

 

Autoilun rajoittaminen – järkevääkö?
Back to basics.