Autojen korjausta, varaosamyyntiä ja katsastusta

Yleisö odottaa verkossa. Perusta oma blogisi autojen ja autoilun ympärille.

Miksi monenlaisia ruuveja?

Korjaamolla tarvitaan nykyään monelaisia työkaluja. Meillä oli korjattavana Alfa-Romeo, jonka moottorissa käytetään RIBE-profiilisia ruuveja. Korjausta aloitellessaan mekaanikko tuli sanomaan, että ensimmäinen vaikeus tuli vastaan kampiakselin hihnapyörän ruuveja avatessa. Oudon näköinen kanta, muistuttaa Torx-kantaa, mutta ei ole sellainen. Muistin, että meiltä löytyy sarja kyseisiin ruuveihin työkaluja, mutta missä ne ovat? Etsimme kahden miehen voimin kyseisiä työkaluja ja kumpikin etsi myös siitä hyllyssä, jossa niiden pitäisi olla. Kummankaan silmään vaan ei sattunut tomun peittämä MAC-Toolsin sarja. Onneksi toisella kerralla avasin kyseisen laatikon ja homma pääsi jatkumaan.

Miksi monenlaisia? Tämä RIBE-kanta on hyvä, koska siinä ei avattaessa synny työkalua ruuvista pois kohdistuvaa voimaa ja jos ruuvi ja työkalu on hyvällä tarkkuudella valmistetut, niin vaara työkalun "lipsumisestakin" on pieni.  VAG-konsernin hihnapyörät oli jossain vaiheessa kiinnitettty tavallisilla M8 kuusiokantaruuveilla ja niissä ongelmanan oli juuri kannan pyöristyminen avatessa. Nyttemmin niissä on siirrytty kaksitoistakulmaisiin XZN-ruuveihin ja ruuvit pitäisi suosituksen mukaan vaihtaakin joka kerta.


Se on pienestä kii...
Tapetilla Ford Mondeo...