WLBlogi on autoilu- ja liikenneblogi, naisen kirjoittamana.

Blogi sisältää nähtyä, koettua, kuultua, luettua ja omia mielipiteitäni liikenteestä ja autoilusta. Sekä tietysti myös hyödyllistä tietoa ja vinkkejä. Tervetuloa!

Koeajossa Volkswagen Jetta 1.2 TSI. 2016


Sanotaan, että kolikolla on aina kääntöpuoli...
Epäonnen kautta minulle tarjoutui mahdollisuus ajaa useampi päivä melko uudella, vuoden 2016 Volkswagen Jetalla.
Kun tällainen mahdollisuus tarjoutuu, niin otetaan siitä sitten kaikki irti.
Käyn jutussa läpi kokemuksiani ja huomioita autosta. Vertailukohtana käytän hieman myös omaa autoani, jonka speksit löytyvät blogin sivulta "millä ajetaan" http://wlblogi.blogspot.fi/p/blog-page_25.html

Koeajettavan auton speksit: Volkswagen Jetta 2016, 1.2 TSI, bensiini, 77kW, 6-vaihteinen manuaali, sedan.

Ensisilmäyksellä Jetta näyttää keulastaan tyylikkäältä, nykyajan muotoilua noudattavalta autolta. Takapäätä katsoessa kuitenkin tulee tunne, että muotoilussa on panostettu vain keulaan ja kylkilinjaan, ja takapään muotoilu on jämähtänyt jonnekin 2010 -luvun alkuun. Takapään ajovaloissa on tapahtunut ehkä suurin muutos.

Sisätiloiltaan Jetta on mukavan tilava, vaikka kuuluukin kokoa pienempään luokkaan kuin Toyota Avensis. Jopa takamatkustajille on jalkatilaa lähes yhtä paljon kuin Avensiksessa.
Etuistuimet ovat melko kovat ja etupenkille istuessa penkin ulkoreunalla olevat muoviosat ovat melko korkeat, joten penkille pitää nousta, ettei telo itseään muoviosiin. Istuinten säätömahdollisuudet ovat suorastaan luxusta. Istuimissa on mm. istuinosan korkeuden säätö, joka takaa kaiken mittaisille kuljettajille mukavan ajoasennon.
Ratti on muotoiltu sporttiseksi "ralliratiksi" ja ratin pintamateriaali on miellyttävän tuntuinen, mutta ratin käsituntuman kulmikkuus ja kovuus ovat suuri miinus.
Lämpötilan säätimet ja kosketusnäyttö toimivat hyvin ja säätimet ovat jämäkät. Peilien säätömekanismi ovessa on kuitenkin kehno ja peilien saaminen haluttuun asentoon on haastavaa.
Ajotietokoneen näyttö on melko pieni ja se on sijoitettu mittariston keskelle.
Kosketusnäytöltä pystyy kätevästi selaamaan esimerkiksi musiikkia usb-tikun kansioista.
Äänenlaatu ei säädöistä huolimatta yllä lainkaan Avensiksen premium soundsystemin tasolle ja jättää kuuntelijan pahemman kerran kylmäksi.

Jetan tavaratila yllättää sedan-autoksi todella positiivisesti. Lastausaukko on toki pieni, kuten kaikissa sedaneissa, mutta tavaratilan muoto ja syvyys ovat iso plussa. Takapenkit saa vapautettua kaatumaan tavaratilan puolella olevista kahvoista.
Näkyvyys sisältä on joka suuntaan hyvä, ja peilejä oikein säätämällä kuollutkulmakin saadaan hyvin pieneksi.

Sitten Jetan ajo-ominaisuuksiin ja moottoriin.
1.2 TSI -moottorilla varustettu Jetta on mielestäni ainoastaan yhden hengen auto. Vaikka paikkoja löytyykin viidelle matkustajalle, liikenteessä tällä Jetalla pärjää ainoastaan, kun kyydissä on yksin. 1.2 turbo on muutoinkin mielenkiintoinen yhdistelmä ja sen kestävyys mietityttää. Kiihdytyksissä turbon tarjoama voima herää mukaan pitkällä viiveellä. Joten tällä moottorilla Jetta saattaa olla joissakin tilanteissa jopa hengenvaarallinen, jos syystä tai toisesta liikkeelle pitää päästä ripeästi. Vaatiikin aikansa opettelua ja tottumista, että tämän auton kanssa oppii elämään.
Vääntöä tämän Jetan moottorissa ei juuri ole ja kun kyydissä on neljä aikuista, on ajaminen jo yllättävän hankalaa.
Kun saavutaan esimerkiksi liikennevaloihin ja vauhti on tipahtanut ~15km/h. ja sitten pitäisikin jatkaa yht'äkkiä matkaa kakkos vaihteella, kiihdytyksessä menee todella pitkään, koska vääntöä ei löydy, eikä tuossa nopeudessa voi oikein sutata ykköstäkään silmään.
Maantieajossa vuoden 2016 auton luulisi olevan jo todella hiljainen, mutta rengasmelu onkin yllättävän kova. Toki meluun saattaa vaikuttaa osaltaan tämän yksilön korkea rengaspaine.
Jetan alusta on mukavan jämäkkä, sekä ohjaustuntuma sopivan tarkka.
Vaihteiden sijoittelu tekee suorastaan pahaa, koska pakki on sijoitettu ykkösen viereen. Joka kerta kun laittaa ykkösen silmään, tuntee ja kuulee, että pakki on vieressä. Pidemmän päälle tämä ei varmasti tee hyvää vaihteistolle.

Yksi silmään pistänyt asia Jetassa on tuulilasinpesurit. Pesurien suuttimet eivät olekaan sijoitettu konepeltiin, niin kuin yleisesti olen tottunut. Suuttimet sijaitsevat piilossa, samoilla paikkeilla missä tuulilasinpyyhkijät ovat kiinni, tuulilasin alareunan alapuolella, ennen moottoritilaa.
Lisäksi kun haluaa pestä tuulilasin, niin normaalistihan pesuaine tulee aina lasiin ensin ja sitten pyyhkijät putsaavat lasin. Tässä Jetassa pesuainetta ei tule ennen pyyhkijöiden pyyhintää, vaan pyyhkijät hinkkaavat kuivaa ikkunaa ja sitten vasta tulee pesuaine. Joten tällä tavalla toimiessaan, tuulilasi on hyvin äkkiä pilalle raappeentunut.

Yhteenveto Jetasta kokonaisuudessa:
Yllätyin suuresti siitä, että tekniikka ja ominaisuudet eivät ole kehittyneet tämän pidemmälle 11 vuoden aikana, kun vertaan omaan vuoden 2005 Avensikseen.
Jos olisin nyt hankkimassa autoa; A tuskin ostaisin täysin uutta autoa ja B en hankkisi tällaista Jettaa.
Samat ominaisuudet ja herkut kun on näköjään mahdollista saada paljon paljon halvemmalla.
Myös nykypäivän auton valmistuksen kustannustehokkuus näkyy mukavuudessa ja materiaaleissa. Lisäksi mahdollisimman ekologisen ajamisen tavoittelu syö ajonautintoa.

Plussat:
+ Istuinten säädöt
+ Tavaratila
+ Takamatkustajien jalkatilat

Miinukset:
- Turbon hidas herääminen ja väännön puuttuminen
- Rengasmelu
- Tuulilasin pesimet
- Peilien säätömekanismi
Kiinnostaako pelisuunnittelu? Lue hyödylliset vink...