Auton koeajossa nainen ratissa

Yleisö odottaa verkossa. Perusta oma blogisi autojen ja autoilun ympärille.

Koeajossa Skoda Yeti, simply so clever

Lopultakin se onnistui: koeajoin Skodan!

Pieni selitys paikallaan postaukseni avauslauseelle? Sain jo hyvän aikaa sitten toimeksiannon testata Skodaa - mitä vain Skodaa ja mieluiten paria mallia - naisen logiikalla. Jos haluat tutustua, miten ensiyrittämällä kävi, ja miksei raporttia syntynyt, pistäydy ao. linkin päässä :)

http://rcg-710.blogspot.fi/2014/11/piilokamerassa-autokaupassa.html

Mutta nyt siis koeajettu Skoda Yeti. Pakkohan se on tunnustaa, että tietynlaiset ennakko-odotukset värittivät tätä koeajoa. Ne ovat syntyneet paitsi em. kohtelusta, myös itsestään Skodan imagosta.

Lisäksi ko. auton nettisivut hämmästyttävät ikävällä tavalla: huom! myös AUTOn ostamisessa asiakas oikeasti vierailee ja tutustuu tarjontaan juurikin nettisivuilla, kulkee ns. asiakaspolkuaan piiitkän pääätkän (jopa 80% koko customer journeystään?) ennen kuin vaivautuu autokauppaan. Niin minäkin tein: Skodan nettisivut ovat kyllä harmillisen surkeat: mm. Yetin osalta etsin tietoa paitsi teknisistä ominaisuuksista, hieman silmäilen turvallisuuteen liittyviä asioita, mutta ennen kaikkea etsin tietoa ajokokemuksen kuvailusta. Sivuilla todetaan että "ŠKODA Yeti on varustautunut monenlaiseen menoon. Se on luotettava kumppani kaupunkiajossa. ŠKODA Yeti on myös erinomainen ajettava päällystämättömillä teillä ja soralla: Nelivetomallien Off-road toimintoon kuuluu mm. alamäkihidastin, mäkilähtöavustin, elektronisten järjestelmien..." Mutta mutta mitä? Kuvauksessa ajokokemuksesta hypätään suoraan nelivetoon mutta minä olen koejamassa tavallisen Yeti 1,4 TSi:n?

Näillä fiiliksillä siis rattiin!

Yetiä sanotaan kompaktiksi maasturiksi: auto on monella tapaa kompakti, ajo hoituu sulavasti, kaikki on sopivasti käsillä. Maasturimaisuutta tuo paitsi ulkonäkö, myös ajokokemus: auto on äärimmäisen hyvin tiessä ja käsissä. Silti se on käsittämättömän hiljainen! Se suorastaan soljuu eteenpäin asfalttitiellä eikä meno miksikään muutu kun kurvaan monttuiselle hiekkatielle: hyvä hyvä!

Makustelen huolella tuntumaa kuskin penkillä, koska siinä on jotain erityistä: totta kai paljon on tehtävissä huolellisella penkin ja ratin säätämisellä mutta tässä autossa penkki on erityisen ryhdikäs. Vaikka säätäisin sen liian kauaksi tai lähelle, liian alas tai ylös, se on luokassaan erityisen napakka ja ryhdikkään tuntuinen! Olo ajaessa on hallittu ja hyvä. Näkyvyys saa kiitettävät pisteet myös.

Arvioin että tämä auto sopii useita lyhyitä matkoja päivittäin työssään ajavalle pätevälle ja määrätietoiselle naiselle: mukaan pitää mahtua monenmoista tavaraa ja tarviketta, jotka on kätevää heittää kyytiin ja käsitellä päivän mittaan. Paikasta toiseen siirrytään hallitusti ja napakasti: Yetin maasturimainen ulkonäkö sopii naiselle koska se ei ole liian muskeli, vaan tyylikkäästi isorunkoinen ja korkea.

No hei, sehän ON simply clever!


Autokauppiaille pari vinkkiä & halvalla lähtee
Auto talvikuntoon