Auton koeajossa nainen ratissa

Yleisö odottaa verkossa. Perusta oma blogisi autojen ja autoilun ympärille.

Koeajossa Mersun Shooting Brake

CLA-sarjan 180 automaatti. Tällä kertaa tilanne on normaalista koeajostani poikkeava sillä etsin autoa itselleni! Myyjä kysyi mm. preferenssejäni: itsehän kysyn niitä aina koeajon toimeksiantajalta, mutta nyt vastaus ei tullutkaan valmiiksi mietittynä. Ehkä tärkeintä autossa voisi olla tehot ja ulkonäkö - kai? Ai niin ja se turvallisuus - ehkä? Ainakin pitäisi olla mielessä.

Aloitetaan koeajon loppupäästä: viimeiset liikennevalot ennen autokauppaan paluuta oli pysäyttävä kokemus, liittyen juurikin tuohon turvallisuuteen. Pysähdyin punaisiin valoihin ja viereisellä kaistalla oli, no mitäpä muuta kuin, uunituore peräänajo. Takimmaisen auton helmapelti retkotti maassa ja auton nesteet tekivät keväisiä puroja tielle. Kuskien ilmeet olivat paljonpuhuvat: tietämättä tapahtumien kulkua, näin peräänajetun (naisen) pään päällä ajatuskuplan jossa sinimustin kirjaimin oli muutama huonosti strukturoitu totuus liiasta hosumisesta liikenteessä.  Peräänajajan (mies) yllä leijui nyrkinkuvia ja pohdintaa miksi auto edellä ei liikkunut vaikka valot jo vaihtuivat tai ainakin olivat varmasti pian niin vaihtumassa?

Että se turvallisuus? No kyllä, pohdinnan arvoinen. Tässäkin autossa on automaattinen törmäyksenesto, joka painaa jarrua puolestasi tarpeen havaitessaan, tai lyö jarrut pohjaan jos kuskikin jo hieman ämpyilee asian ympärillä ja jalka on kevyesti kenties jo jarrua hakenut.

Arvelen etten ehkä itse ole ihan tyypillinen nais-autonostaja (tai ehkä olenkin?!) koska harrastan näitä koeajoja. Mm.huomaan ettei minua niin kovin häiritse selkeästi miehelle myytävä auto. Minusta Shooting Brake on naisellinen, myös (varsinkin) naiselle sopiva. Silti autoa myydään "urbaanina saalistajana pimeässä yössä, autona joka valtaa villisti reviiriään suurkaupungissa, ja jonka voimakkaat piirteet heijastavat sykkivän kaupungin valoja ihan joka sopukastaan..." Tästä tulee naisautoilijalle äkkiseltään mieleen joku urospuolinen eläin, kunnes tarina jatkuu: "kaupungin kadut ovat kuin verisuonia jotka sykkivät alati ja tämä auto syöksyy tuohon sykkeeseen"? Nyt alkaa kuulostaa jo enemmän bakteerimeiningiltä kuin lihaksikkaalta villipedolta...

Autoprosyyrit ovat tyylikkäitä kiiltävälehtisiä opuksia, mutta niitä ei ihan hirveästi kannata lukea, siis tarkemmin. Luulen että tyypillinen nainen kuitenkin tekee niin (ovathan tuotekatalogit jälleen tekemässä uutta nousua, ja mm. muotilehdet lähenevät katalogimaailmaa ja vice versa) etsien itseään, itselleen sopivia piirteitä. Vaikka sanotaan että autokauppa tänä päivänä ei ole enää vain miehiä varten, valitettavasti prosyyrit ehkä vielä ovat?

Painettu teksti nyt siis syrjään ja oma kuvaus autosta:
- ulkonäkö kerää pisteitä. Tätä genreä näkee nykyään jo paljon mutta jollain tapaa tämä auto poikkeaa toisista. Mikäli harkitsee myös orange-pakettia, ollaan jo pitkällä näyttävässä ja tietyllä tapaa raikkaassa ulkoasussa.
- ajokokemus on miellyttävä, selkeästi sitä. Auton hallintalaitteet ovat monipuolisesti säädettävissä ja fiksusti aseteltu, puuttuvasta vaihdekepistä bonuspisteet! Vaihdekepin puuttuessa myös keskikonsoli on avaran ja miellyttävän tuntuinen: tulee lähes lentokoneen businesluokan istuin mieleen!
- mittaristo on ralliautomainen, samoin ratti
- normaalit herkut löytyvät ja näyttöruutu on miellyttävä: istuimen voi asetella juuri oikealla tavalla että kaikki toimii (jopa ristiselän penkinkohtasäädin löytyy erikseen!)
- auto liikahtaa hyvin ja ajo-ote on aktiivinen. Ajoäänet erityisesti naista puhuttelevat, samoin jarrutustuntuma miellyttävä, jalkapohjia myöten

En voi nyt tässä vielä paljastaa mihin lopputulokseen itse päädyn, mutta tämä auto on kyllä selkeästi suositeltava vaihtoehto!


Auton keväthuoltoa.
Matkalla pohjoiseen.