WLBlogi on autoilu- ja liikenneblogi, naisen kirjoittamana.

Blogi sisältää nähtyä, koettua, kuultua, luettua ja omia mielipiteitäni liikenteestä ja autoilusta. Sekä tietysti myös hyödyllistä tietoa ja vinkkejä. Tervetuloa!

Katsastus.

Katsastus, se joka vuotinen painajainen niille jotka eivät omista ihan kaikkein uusinta autoa.
Se tapahtuma, joka lähes puolelta autoilijoista unohtuu katsastusajan umpeutumiseen tai tulee suoritettua vasta viimeisen viikon aikana.
Tässä jutussa hieman ohjeita henkilöauton katsastukseen valmistautumiseen ja yleistä tietoa katsastuksesta.

Katsastus tulee suoritettavaksi ensimmäisen kerran, kun auto on 3 vuotta vanha. Siitä eteenpäin katsastus suoritetaan seuraavan kerran 2 vuoden kuluttua, jonka jälkeen väli on perinteinen kerran vuodessa.
Katsastus tulee suorittaa rekisteriotteeseen merkattuna aikavälinä.
Katsastuksen suorittajan ei tarvitse olla auton omistaja tai haltija, vaan sen voi suorittaa kuka tahansa ajo-oikeuden omaava.
Katsastukseen mentäessä pitää olla suoritettuna ajoneuvovero sekä liikennevakuutus, muutoin katsastusta ei voida suorittaa loppuun.
Mikäli olet mittauttanut autosi pakokaasut hyväksytysti edeltävien 3 kk. aikana, ota todistus siitä mukaasi, niin mittausta ei tarvitse tehdä uudelleen.
Jos katsastusaika on umpeutunut, autolla ei luonnollisesti saa ajaa, paitsi vain katsastukseen, varattuna aikana, suorinta tietä.

Katsastuksessa on paljon eri kohteita joita testataan ja tarkastetaan, mutta en aio niitä tähän yhteyteen listata. Lista tarkastuskohteista löytyy katsastuasemien nettisivuilta.

Katsastuksen läpi menoon voi vaikuttaa paljon omalla toiminnallaan, juuri ennen katsastusta ja ajotavoillaan päivittäisessä käytössä.
Päivittäisessä ajossa pystyy vaikuttamaan paljon etenkin takajarrujen ja käsijarrun toimintaan.
Jatkuvasti toitotetaan joka suunnasta, että ajon pitäisi olla taloudellista. Liian taloudellinen ajo kuitenkin voi kostautua katsastuksessa, ja tosi tilanteessa, esimerkiksi takajarrujen epätasaisena ottamisena ja ruostumisena.
Kun risteyksiin tultaessa jarrutus aloitetaan taloudellisesti jo satoja metrejä ennen, eivät takajarrut pääse jarruttamaan tuolloin ollenkaan. Tästä seuraa jarrulevyjen ruostuminen, josta tulee katsastuksessa hylätty. Lisäksi käsijarrun vähäinen käyttö saa aikaan myös jarrujen epätasaisen oton ja mahdollisen hylkäyksen.
Toinen johon liian taloudellinen ajaminen vaikuttaa on päästöt. Jos autolle ei anna kunnolla välillä ns. kenkää ja ajeta pitkää matkaa lainkaan, kertyy karstaa joka saattaa tuottaa myös hylkäyksen katsastuksessa.
Eli, rajut jarrutukset ovat paikallaan, jotta jarrut pysyvät kunnossa, eikä tosi tilanteen tullen esim. liukkaalla auto ole poikittain jarrujen epätasaisen ottamisen takia. Pitkän matkan ajo ja välillä kunnolla kierrosten antaminen autolle on siis hyväksi.

Myös auton puhtaana pito ympäri vuoden ehkäisee auton ruostumista, sekä mahdollinen ruostesuojaus automerkin suositusten ja iän mukaisesti. Rengaspaineiden tarkkailu läpi vuoden ehkäisee renkaiden epätasaisen kulumisen.

Mitä perus kohteita kannattaa autosta tarkistaa ennen katsastukseen menoa:
Rengaspaineet, kulutuspinta ja yleinen renkaiden kunto.Kaikkien valojen toimivuuden tarkistus.Turvavöiden lukkiutumisen testaus. Pyyhkijän sulkien kunto, sekä pesunesteen riittävyys. Tuulilasin kunto. Jos näkökentässä on halkeamia tai kiveniskuja, voi tulos olla hylätty.Akun tukevan kiinnityksen testaus.Äänimerkin toimivuuden testaus.Jos mittaristossa palaa varoitusvaloja, on hylkäys yleensä lähes taattu. Lisäksi auton kone kannattaa ajaa kuumaksi korkeilla kierroksilla varsinkin bensa-autoissa juuri katsastukseen mentäessä. Jarruja kannattaa myös testata kunnolla, mutta turvallisesti ennen katsastusta. 
Hyvästä valmistautumisesta huolimatta tulos voi olla hylätty, mutta älä huoli, saman tuloksen saa yllättävän moni tänäpäivänä.

Jos katsastuksesta saa hylätyn:
Korjaus aikaa on 1 kk.Ajoaikaa 2kk.Hylkäyksen saaneella autolla saa tuona aikana ajaa vain korjaamolle ja korjattuna. Mikäli korjaus on suoritettu, mutta autoa ei ole vielä jälkitarkastettu, täytyy ajossa olla mukana korjaamon kuitti, että vaaditut remontit on suoritettu. Jälkitarkastus on aikaa suorittaa tuo 2 kk., mutta jos jälkitarkastusta ei suorita ensimmäisen kuukauden aikana, joutuu jälkitarkastuksesta maksamaan kokonaan uuden katsastuksen hinnan.
Jälkitarkastuksessa ei riitä, että esittää kuitin korjauksesta, vaan kyseinen kohde tarkastetaan aina uudelleen.

Korjauskehotuksen voi  saada pienestä viasta, joko suullisesti tai kirjallisena. Kirjalliset korjauskehotukset pitää korjata kohtuullisessa ajassaa, mutta niitä ei tarvitse jälkitarkastuttaa.
Jälkitarkastusta ei ole myöskään nykyään pakko suorittaa samalla katsastusasemalla, jossa katsastus on aloitettu.

Katsastusasemissa ja katsastajissa on tottakai eroja. Toisella asemalla saatetaan katsoa vähän enemmän läpi sormien korjattavia kohteita, mutta jokaisella asemalla on kuitenkin loppupeleissä samat määräykset joita noudatetaan. Lisäksi Trafi suorittaa asemilla laadunvalvontaa omalla kalustollaan, joista ei etukäteen ilmoiteta asemalle.

Katsastusasemista itse henkilökohtaisesti suosin pieniä, Suomalaisia yrittäjävetoisia asemia. En halua sijoittaa rahaa esimerkiksi ketjuihin jotka omistaa suuri ulkomaalainen yritys.  
Näin tuen omalta osaltani Suomalaista työtä.


Suosittelen kaikille lämpimästi: Menkää mukaan katsastukseen hallin puolelle, niin näette mitä autosta tarkastetaan ja testataan.
Järeämpää testattavaa tällä kertaa: "Bemari" eli B...
Valmet 502 - värillä on väliä