WLBlogi on autoilu- ja liikenneblogi, naisen kirjoittamana.

Blogi sisältää nähtyä, koettua, kuultua, luettua ja omia mielipiteitäni liikenteestä ja autoilusta. Sekä tietysti myös hyödyllistä tietoa ja vinkkejä. Tervetuloa!

Back to basics.


Kuten jo otsikkokin kertoo, tässä jutussa palataan niihin liikenteen perusasioihin, jotka unohtuvat hyvin helposti. Useimmiten syynä on vain asioiden unohtaminen, mutta myös välinpitämättömyys oon suuri osatekijä.

Ryhmittyminen - Bloggaajalle itselleen on opetettu autokoulussa mitä ryhmittyminen tarkoittaa, mutta nykyajan liikenteessä on alkanut tuntua, ettei sitä ole opetettu ollenkaan kenellekkään muulle. Pikakertaus: jos olet kääntymässä oikealle, ryhmityt kaistalla oikeaan reunaan. Jos samaan suuntaan on kaksi kaistaa, eikä kaistamerkintöjä ole, ajetaan oikeaa kaistaa suoraan.Liikennevalot - Perusasia jonka jokainen autoilija varmasti tietää, mutta ei välitä:                       Keltaisen valon tarkoitus. Keltaisen valon syttyessä tai jo palaessa jarrutetaan, ei kiihdytetä ehtiäkseen risteyksen yli ennen punaisia.                                                                                Vihreä nuolivalo: väistettävää liikennettä ei silloin ole. Vihreä pallovalo ja nuolivalo vierekkäin: vihreää nuolivaloa ei tarvitse odottaa, vaan voit kääntyä vihreän pallovalon palaessa, mutta joudut väistämään mahdollisesti esim. kevyttä liikennettä.Muiden huomioiminen liikenteessä - Tällä kohdalla haluan korostaa sellaista huomioimista, kuten jos ajat muuta liikennettä hitaammin - anna nopeammille tietä. Erityisesti kaupunkialueella, ohituskaistoilla ja moottoriteillä, joissa on kaksi kaistaa samaan suuntaan - anna kiireisemmille tietä. Älä tuki vasenta kaistaa joka on ns. tarkoitettu nopeammille ja ohittamiseen.Kun ajat, AJA! - äläkä tee mitään muuta, kuin keskityt ajamiseen.   Nopeusrajoituksen ja suosituksen ero.  Enimmäis- nopeussuositus on suositus, ei rajoitus. Suositusnopeuden ylittämisestä ei sakoteta.           Alla vasemmalla rajoitus, oikealla suositus-merkki.

                                                     


Leveäkaistatie - Aja kaistan oikeassa reunassa. Ohittaminen leveäkaistatiellä on sallittua myös kohdatessa vastaantulevaa liikennettä, mikäli tien keskiviivaa ei ylitetä."Kuollut kulma" - Autokoulussa ei turhaan opetettu ja jankutettu "kuolleesta kulmasta", koska se on todella olemassa ja se on juuri auton kokoinen. Se on se alue joka jää katveeseen tausta- ja sivupeililtä. Aivan liian usein näkee kaistan vaihtoja joissa katsotaan vain peileihin, mutta ei sivulle olan yli.Ylämäessä ajaminen - On toki ymmärrettävää, että raskaskalusto hyytyy ylämäissä, mutta nykypäivän autot eivät hyydy mäkiin, vaan ns. hyytyminen johtuu kuljettajasta. Tähänkin kohtaan pätee aiempi: "Kun ajat, AJA!" Eli tarkkailemalla nopeusmittaria ja painamalla kaasua kun nopeus alkaa ylämäessä laskea, saadaan minimoitua jonon "kuminauhaefekti".Ja sitten ne loput kolme perusasiaa, joiden merkityksen kyllä jokainen autoilija tietää, mutta ei aina jaksa välittää. Nämä kolme asiaa tekisivät liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaa: turvaväli, vilkun käyttö ja turvavyön käyttö.


Tehdään yhdessä liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaa, muistamalla nämä kohdat.
Turvallista matkaa kaikille teille.

Pihinää pienhiukkasista
Sakotus tuplana - järkeä vai ei?