Autoholisti

Poimintoja Autouutiset-lehden ja Automerkit.fi-verkkopalvelun tarinaviidakosta.

Automme vanhenevat. Lisää romutuskampanjoita!

Suomessa asutaan verraten harvassa. Töihin, kauppaan ja mummolaan on aina ollut pitkä matka. Siksi suomalaisella perheellä on aina ollut ajoneuvo, jos sellainen vain suinkin on ollut mahdollista hankkia.

Sotien jälkeen monen perheen ainoa ajoneuvo oli moottoripyörä. Sillä kuljetettiin lapsia, käytiin kylässä ja asioilla. Pikkuhiljaa yhä useammalla tavallisellakin perheellä alkoi olla varaa omaan autoon. Aluksi auton ominaisuuksilla ei ollut niin väliä, kunhan se kuljetti luotettavasti paikasta toiseen. Autoa osattiin itse korjata ja sitä huollettiin ahkerasti, jotta kyyti ei katkeaisi pakkaseen.

Vuosikymmenten myötä suomalaistenkin autot ovat kehittyneet turvallisemmiksi ja mukavammiksi. Samalla niiden tekniikka on monimutkaistunut, elektroniikka ja tietotekniikka ovat nykyautossa yhä suuremmassa roolissa. Tavallisella autoilijalla ei enää ole juurikaan asiaa tämän päivän auton konepellin alle. Huoltoon ja korjaamiseen vaaditaan tietämystä, erikoistyökaluja ja tietotekniikkaa.

Vuonna 2016 suomalainen autoilija kurvailee keskimäärin kymmenisen vuotta vanhalla henkilöautolla. Manner-Suomessa rekisterissä olevien autojen keski-ikä on Tilastokeskuksen mukaan 13,5 vuotta. Liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä on 11,4 vuotta. Henkilöautoja on rekisterissä noin 3,2 miljoonaa, liikennekäytössä niistä on 2,6 miljoonaa. Yleisimmät automme ovat Toyota Corolla, Volkswagen Golf ja Toyota Avensis.

Ajamme jo nyt keskimäärin Euroopan vanhimpiin kuuluvilla autoilla, ja henkilöautojemme keski-ikä on edelleen nousussa. EU:ssa keskimääräinen auton romutusikä on 15 vuotta, Suomessa se on jo noin 20 vuotta.

Vuoden 2015 romutuspalkkiokokeilu oli menestys. Valtion lupaamat kolme miljoonaa käytettiin nopeasti ja lisäraha viisi miljoonaakin hupeni samaan tahtiin. Autoilijat saivat uuden vähäpäästöisen auton 1500 euroa halvemmalla, jos kaupan tiskiin oli lyödä romutustodistus vanhasta autosta, joita Suomessa kyllä riittää. Myös verottaja tienasi kokeilulla. Valtio antoi 1000 euroa uuden auton ostoon, mutta sai verotuloja noin kolminkertaisesti. Autokauppa antoi 500 euroa alennusta, mutta sai myytyä enemmän autoja kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Koska vuonna 1958 väliaikaiseksi asetetusta autoverosta näyttää olevan vaikeaa luopua, ovat romutuspalkkioiden tapaiset keinot tervetulleita keinoja autokantamme tuoreutukseen.

Käytä valoja oikein!
Uusi auto netistä – helppoa!