Autojen korjausta, varaosamyyntiä ja katsastusta

Yleisö odottaa verkossa. Perusta oma blogisi autojen ja autoilun ympärille.

Alkuperäisvaraosien hankkiminen korjaamolle.

Olemme koko toimintamme ajan hankkineet asiakkaillemme myös sellaiset varaosat, joita saa vain merkkiliikkeistä. Bisneksenä sinällään tämä ei ole kovin kummoista, koska välistä saatava siivu on todella ohut.  Ajattelen kuitenkin, että asiakkaan kannalta on hyvä, että hän saa ratkaisut auto-ongelmiinsa yhdeltä tiskiltä.

Tämän kirjoituksen aihe onkin se, että toisten merkkien varaosien hankkiminen on helppoa, nopeaa ja virheetöntä ja toisten merkkien osien hankkiminen on hankalaa, hidasta ja sitten vielä saadaan vääriä osia, jos jotain saadaan.

Kaikkein huonoin järjestelmä on sellainen, että merkkiliikkeen varaosamyyjät eivät ota itse puheluita vastaan. Puhelut kootaan keskitetysti asiakaspalveijalle, joka kyselee auton tiedot, tarvittavan osan nimikkeen ja lähimmän merkkiliikkeen, josta haluan osan noutaa. Tähän asti kuullostaa vielä teoriassa joltain, mutta käytännössä tuo homma ei toimi. Usein saa odotella päivän kaksi, kun saa tietoa asiasta tai saa muistutella kysellä saman asian perään uudelleen ja uudelleen. Tuntuu, että näille liikkeille ei tällaiset satunnaiset asiakkaat ole sen arvoisia, että heitä palveltaisiin hyvin.

Toisessa ääripäässä on monimerkkitalo, jolla on korjaamoasiakkaita varten omat myyjät. Sähköpostikyselyyn tulee vastaus nopeasti ja osatkin usein jo seuraavaksi aamuksi meille postin kuljettamina. En ole tilastoja tarkemmin seurannut, mutta näppituntuma on, että tälle talolle on siirtynyt meiltäkin tuhansien eurojen ostot vuodessa ja kaltaisiamme pieniä korjaamoita on maassamme satoja. Pienistä puroista jne...
Määräaikaiskatsastus autokorjaamolla?
Sormi meni suuhun ja parikin kertaa.