WLBlogi on autoilu- ja liikenneblogi, naisen kirjoittamana.

Blogi sisältää nähtyä, koettua, kuultua, luettua ja omia mielipiteitäni liikenteestä ja autoilusta. Sekä tietysti myös hyödyllistä tietoa ja vinkkejä. Tervetuloa!

Ajankohtaista autoilussa ja liikenteessä.


Kiireinen alkuvuosi alkaa vihdoin olla takanapäin. Tämän kertaisessa jutussa pari nostoa ajankohtaisista aiheista, joita alkuvuoden aikana on esille tullut.

Useissa otsikoissa on tullut vastaan valmisteltavana olevan uuden tieliikennelain luonnos, jolla luovuttaisiin ehdottomasta talvirenkaiden käyttöpakosta joulu-helmikuun välisenä aikana. Jatkossa talvirenkaita olisi käytettävä, jos keli tai sää niitä edellyttävät. Ääritapauksissa talvikuukausina saisi siis ajaa vaikka kesärenkailla, mikäli kelit sen sallivat. Talvirenkaiden käyttöaikavelvoite kuitenkin pitenisi kahdella kuukaudella. Liikennelakityöryhmä haluaa väljentää yksityisautoilijan talvirengasmääräyksiä, mutta on toisaalta kiristämässä niitä ammattiliikenteessä. Esityksen mukaan esimerkiksi kuorma- ja linja-autoilta edellytettäisiin talvirenkaita vetävillä akseleilla. Talvirenkaita olisi käytettävä vetoakseleilla joulukuusta maaliskuuhun eli neljän kuukauden ajan, milloin keli tai sää sitä edellyttävät.
Itse en henkilökohtaisesti lämpeä ajatukselle talvirengaspakon poistamisesta. Huomattavasti järkevämpää olisi luopua kokonaan talvirajoituksista maanteillä. Uutta tieliikennelakia valmistelevan työryhmän puheenjohtajalla on vahva luottamus autoilijoiden harkintakykyyn rengasasiassa, mutta miksi ei sitten autoilijoiden kykyyn sovitta ajonopeus kelin mukaan?
Entä mikä on sitten käyttöaikavelvoite? Miten kyseinen velvoite vaikuttaisi kolaritapauksessa kesärenkailla ajaneen sanktioihin? Todennäköisesti sanktiot kovenisivat huomattavasti.
Ja miksi nyt vasta ryhdytään kiristämään ammattiliikenteen talvirengasmääräyksiä, kun kiristys olisi pitänyt tehdä jo vuosia vuosia sitten. Mielestäni tässä asiakokonaisuudessa on kaikki elementit pielessä. 
Talvirenkaiden alle laitto on monelle, varsinkin kaupungissa asuvalle ns. paskahomma, joten jos pakkoa ei enää olisi, renkaat jäisivät todella helposti vaihtamatta kokonaan. Sen mitä siitä sitten seuraa, jokainen varmasti tietää todella hyvin. 
On huomattavasti suurempi vaiva vaihtaa talvirenkaat talven tullen alle, kuin tiputtaa ajonopeutta huonolla kelillä maantiellä. Joten yhteenvetona: vaihdetaan talvirengaspakosta luopuminen, talvirajoituksista luopumiseen.

Toinen asia joka on ollut alkuvuonna tapetilla muutamissa medioissa, on liikennesäännöt markettien ja kauppakeskusten pysäköintialueilla. 
Väännettyäni asiasta muutamia viikkoja erään sanomalehden mielipidepalstalla, päätin varmistaa asian vielä liikenneturvalta, vaikka tiesinkin asian oikean laidan kokoajan. 
Markettien tms. pysäköintialueet luokitellaan yleisesti liikenteeseen käytettäviksi alueiksi, jolloin alueilla pätevät tieliikennelain mukaiset liikennesäännöt. Suurinta erimielisyyttä aiheutti tietämättömyys kävelijöiden väistämisvelvollisuudesta. 
Kun alueilla pätevät tieliikennelain mukaiset liikennesäännöt, on menettely silloin sama, kuin mitä tahansa tietä ajettaessa tai jalan ylittäessä.
Oikealta tulevilla on etuajo-oikeus. Parkkiruudusta lähtevän on väistettävä muuta liikennettä, myös jalankulkijoita. Kun autoilija nousee autosta ja suuntaa kohti marketin ovea, on hänen ylitettävä ns. kokoojaväylä joko suojatien kohdalta tai ajoneuvoliikennettä haittaamatta erityistä varovaisuutta noudattaen. Lisäksi ostoskärryjä tulee työntää pysäköintialueilla väylien reunoja pitkin, kuitenkin törmäilemättä pysäköityihin autoihin.
Valitettavasti, kuten liikenneturvan asiantuntija minulle kirjoitti, väistämissääntöjen osaaminen on monen kohdalla heikkoa.

Turvallista alkuvuotta kaikille lukijoille, kesärengas kelejä odotellessa.

Sakot alinopeudesta!
Koeajo ennen ja jälkeen huollon