Euroopan myydyin sähköauto nyt Suomessa

Uuden Renault Zoe Z.E. 40:n akkuteknologian ansiosta sen toimintamatka on NEDC-testin mukaan neljäsataa kilometriä eli lähes kaksinkertainen aiempaan verrattuna.

Renaultin uusi sähköauto ZOE takaa miellyttävän matkanteon, eikä latausta tarvitse jatkuvasti pohtia. Ajaminen on paikallisesti päästötöntä ja kilometrikustannukset ovat erittäin alhaiset. Lisäksi Zoe on tyylikäs ja persoonallinen käyntikortti niin yksityisille kuin yrityksille.

Vuodesta 2010 lähtien Renault on ollut Euroopan eniten rekisteröity sähköautomerkki. Sen valmistamien sähköautojen määrä ylitti tänä syksynä jo 100 000 kappaleen rajan. Maailmanlaajuisesti tarkastellen Renault-Nissan allianssi on ylivoimainen ykkönen, sillä yli puolet maailmassa myydyistä sähköautoista on sen valmistamia.

Useampi kuin joka neljäs Euroopassa liikkuva sähköauto on Renault, vaikka luvussa eivät edes ole mukana Twizyt. Renault Zoe on Euroopan eniten myyty sähköauto ja pakettiautojen puolella Renault Kangoo Z.E. on ykkönen. Vuonna 2016 Zoella oli 21 prosentin markkinaosuus maanosamme sähköautomarkkinoista.

Paljon tilaa kompaktissa paketissa

Renault Zoen akseliväli on lähes 2,6 metriä, mikä takaa sekä hyvät sisätilat että vakaan ajettavuuden. Korin pituus on vain vähän yli neljä metriä, minkä ansiosta Zoelle on helppo löytää pysäköintipaikka ja sillä voi puikkelehtia helposti kaupungin kortteleissa.

Auton muotoilussa tehtiin runsaasti töitä ilmanvastuksen alentamiseksi. Virtaviivainen kori leikkaa ilmaa tehokkaasti, mikä omalta osaltaan pienentää virran kulutusta. Zoe on vähän tavallista korkeampi (1,56 m), sillä akut on sijoitettu lattian alle ja matkustajille haluttiin varmistaa riittävät pääntilat. Sisällä istutaan ryhdikkäästi, mikä helpottaa tilankäyttöä. Modernissa matkustamossa on raikkaan muotoilun ja suurten ikkunapintojen tuoman valoisuuden ansiosta viihtyisää.

Matkustajien lisäksi on varmistettu, että myös tavaroille on riittävästi tilaa. Tavaratilaa on hattuhyllyn alla (ISO-normin mukaan) 338 litraa. Kun takaistuin taitetaan eteen ja lastataan kattoon asti, voi Zoella kuljettaa etuistuinten takana 1 225 litraa tavaraa.

Zoe2

Luokassaan ylivoimainen toimintamatka

Yksi sähköautojen yleistymistä estäneistä syistä on ollut lyhyt toimintamatka. Alkuperäinen Renault Zoe oli luokassaan ensimmäinen sähköauto, jonka NEDC toimintamatka oli yli kaksisataa kilometriä. Mutta Suomen maahantuoja piti sitä liian lyhyenä, eikä ottanut mallia Suomen tuontimallistoon.

Nyt tilanne on toinen, kun Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin uusi Zoe Z.E. 40. Uuden akkuteknologian ansiosta sen toimintamatka on NEDC-testin mukaan neljäsataa kilometriä eli lähes kaksinkertainen aiempaan verrattuna.

Renault on Euroopan suurimpana sähköautojen myyjänä hyvin avoin valmistamiensa autojen ominaisuuksista. Sen takia yhtiö toteaa, että Zoe Z.E. 40:n arvioitu toimintamatka on kesäolosuhteissa kolmesataa kilometriä ja kylmemmissä olosuhteissa kaksisataa kilometriä. Nuo matkat ovat lähes kaksinkertaisia paljon kalliimpiinkin kilpailijoihin verrattuna.

Renaultin tutkimuksien mukaan 80 prosentilla eurooppalaisista autoilijoista keskimääräinen ajomatka päivässä on lyhyempi kuin 60 kilometriä. Sen mukaan he voisivat hoitaa Renault Zoella koko viikon ajot maanantaista perjantaihin lataamatta kertaakaan.

Pitkän toimintamatka salaisuutena on uusi Z.E. 40 -akku, jonka kapasiteetti on 41 kWh. Suurin innovaatio oli lisätä akun energiatiheyttä. Läheisessä yhteistyössä LG Chemin kanssa Renaultin insinöörit onnistuivat kasvattamaan akun kapasiteetin melkein kaksinkertaiseksi aiempaan verrattuna (22 kWh) niin, että akun koko pysyi ennallaan ja sen paino kasvoi vain kymmenen kiloa.

Akussa on edelleen 12 moduulia ja 192 kennoa. Niiden kapasiteetti saatiin melkein kaksinkertaiseksi muuttamalla kennojen kemiallista rakennetta ja lisäämällä aktiivisia materiaaleja.

Renault on ottanut huomioon Suomen olosuhteet parantamalla akkujen lämpötilan säätöä myös kylmällä ilmalla. Uusi ilmankiertojärjestelmä auttaa pitämään Z.E. 40 -akun lämpötila optimaalisempana ulkolämpötilan vaihteluista riippumatta.

Sopeutuva nopea lataus

Suurimmassa osassa sähköautoissa latausjärjestelmä ei ole kovin tehokas, tai paremman latauksen joutuu ostamaan lisähintaan. Renault Zoessa on aina vakiona Caméléon-latausjärjestelmä, jonka suurin 22 kW teho on suurempi kuin kilpailijoissa.

Latausjärjestelmä sovittaa toimintansa mahdollisimman tehokkaaksi latauspisteestä saatavilla olevan virran ja lataustehon mukaan. Vaihteluvälinä on 3 - 22 kW, jonka ansiosta Euroopassa yleisimmällä Type 2 latausliittimellä on Zoeen mahdollista saada puolessa tunnissa riittävästi lisävirtaa 80 kilometrin ajoon.

Caméléon-latausjärjestelmällä Zoen akut saa täyteen kahdesta kuuteen kertaan nopeammin kuin muilla suurtuotantosähköautoilla. Lisäksi järjestelmän etuihin kuuluu, että se on integroitu autoon ja siten aina kätevästi mukana. Käyttäjän tarvitsee vain kytkeä Zoe johdolla latauspisteeseen.

Kaikissa Suomeen tuotavissa Renault Zoeissa on My Z.E. Connect -palvelu, jonka avulla auton akun varaustilanteen voi lukea etänä (vaatii tietoliikenneyhteyden). Ylellisemmässä Intens-varustetasossa on lisäksi My Z.E. Inter@ctive, jossa latauksen ja esilämmityksen voi etäohjata yhteensopivilla älypuhelimilla tai internetselaimella.

Helppo ja miellyttävä ajaa

Renault Zoella liikkuminen on äärettömän yksinkertaista, vaihde siirretään vain D-asentoon, minkä jälkeen auto etenee tasaisesti ilman vaihteenvaihdon nykäyksiä. Suorituskyky on yllättävän hyvä, sillä koko 225 Nm vääntömomentti on käytössä heti liikkeelle lähdöstä alkaen. Kiihdytys kaupunkivauhtiin vie vain neljä sekuntia ja maantienopeus 100 km/h saavutetaan 13,2 sekunnissa.

Yksivaihteisessa automaattivaihteistossa ei ole vaihteen vaihdon nykäyksiä, joten se on kuin ajaisi markkinoiden parhaalla automaattivaihteistolla. Tämän lisäksi hiljaisuus on vaikuttavaa kaikissa nopeuksissa. Matkustusmukavuutta lisää vielä se, että moottori on äänettömyyden lisäksi täysin värinätön. Matkalle lähtö on miellyttävää niin kesäkuumalla kuin talvipakkasella, koska auton voi etukäteen viilentää tai lämmittää.

Kattava turva- ja mukavuusvarustelu lisää omalta osaltaan ajamisen ja matkustamisen iloa. Sisällä on aina miellyttävä lämpötila automaattisen ilmastointilaitteen ansiosta. Perille on helppo löytää, sillä navigaattori on vakiona samoin kuin suomeksi toimiva R-Link multimediajärjestelmä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä.

Kaikkien Zoe Z.E. 40 Lifessa olevien varusteiden (mm. automaattinen ilmastointi, lämpöpumppu sisätilojen esilämmitys- ja esijäähdytystoiminnolla, vakionopeudensäädin, suomenkielinen RLink2-multimediajärjestelmä 7” kosketusnäytöllä) lisäksi Intens-varustetaso tuo mukanaan mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, älyavainkortti, peruutuskamera, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin, valotunnistin ja Arkamyksen 3D-äänentoisto.

Uuden Renault Zoe Z.E. 40 Lifen hinta on 32 990 euroa ja Intensin hinta 34 990 euroa. Kaikkien Renaultien tapaan Zoessa on neljän vuoden tai 100 000 kilometrin takuu ja lisäksi 8 vuoden tai 160 000 kilometrin ajoakun takuu.

Aluksi Renault-sähköautojen myynti ja huolto on keskitetty pääkaupunkiseudulla Vantaan Petikossa toimivalle Autoverkkokauppa.fi:lle.

 

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Foorumi

Kysy autoista?

Alan asiantuntijat vastaavat

    • Renkailija hahmo
    • Auton renkaan paikkaus
    • Auton renkaan kumista irronut kumin palasia jättäen koloja renkaaseen kaksi kappaletta. Pystyykö...
    • Jarru hahmo
    • Käsijarru
    • Jääkö käsijarru ts. seisontajarru päälle, kun vetää jarrukahvasta ylös ja samanaikaisesti...

Lisää aiheita »

Aallon Auto