E-sarjan Mercedes-Benz farmari nyt SUV-henkisenä nelivetoversiona

E-sarjan All-Terrain-mallin ulkonäköä luonnehtivat voimakas SUV-tyylinen, kaksilamellinen etusäleikkö Mercedes-tähtineen, erottuva etupuskuri ja kolmiosainen takapuskuri. Edessä ja takana on vakiovarusteena optiset pohjapanssarit ja korin alareunoissa sekä lokasuojissa musta suojakehys.

Reilusti tavaratilaa

Uutuus tarjoaa kaikki samat tavaratilan älykkäät ominaisuudet kuin E-sarjan farmari. Tavaratilan koko on 670–1820 litraa eli yksi suurimmista omassa luokassaan. Autossa on vakiovarusteena takaistuimen selkänojien pystysäätömahdollisuus siten, että istumakulmasta tulee 10 astetta normaalia pystympi. Näin tavaratilaan saadaan 30 lisälitraa (yht. 670 l), mutta kaikkien viiden istuimen käyttö on edelleen mahdollista. Istuimen selkänojat taittuvat alas 40:20:40-jaolla sähköisesti tavaratilassa olevilla kytkimillä.

Kuormausta helpottavat edelleen vakiovarusteisiin kuuluva Easy-Pack-takaluukku, liikkuva tavaratilan peite sekä kuormaverkko. Keyless-Go-järjestelmän Hands-Free-Access (lisävaruste) mahdollistaa takaluukun avaamisen ja sulkemisen vain heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla.

Tavaratilasta löytyvät muun muassa kaksi kassikoukkua, neljä kuormansidontalenkkiä ja 12V virran ulosotto, ja tilaa voi varustella edelleen lisävarusteena saatavilla Easy-Pack-kiskoilla ja kiinnittimillä. Auton vakiovarusteisiin kuuluu automaattisesti korkeuden säätävä takailmajousitus. Se säilyttää kuormauskorkeuden muuttumattomana, vaikka auto lastattaisiin raskaastikin. Mallista riippuen kuorman paino voi olla jopa 670 kiloa, ja autoon voidaan kytkeä 2100 kiloa painava perävaunu.

All-Terrain-ajo-ohjelma kehnoille teille

All-Terrain-mallin aloitusversio on E 220 d 4Matic, joka tarjoaa tehoa 143 kW (194 hv) ja vääntöä 400 Nm/1600­–2800 rpm. Keskikulutus jää ainoastaan 5,1 litraan ja CO2-päästöt vastaavasti 137 grammaan kilometrillä. Mallisto täydentyy myöhemmin 6-sylinterisellä dieselvaihtoehdolla. Molemmissa malleissa on vakiovarusteena 9G-Tronic-automaattivaihteisto.

All-Terrainin vakiovarusteisiin kuuluu Dynamic Select –valitsin. Sen ansiosta kuljettajan käytössä on viisi ajotilaa, jotka vaikuttavat moottorin, vaihteiston, ESP:n ja ohjauksen toimintatapaan ja ominaisuuksiin. Käytössä on myös erityinen, Mercedes-Benz GLE:stä peräisin oleva All-Terrain-ajo-ohjelma , joka toimii yhdessä Air Body Control –ilmajousituksen kanssa. Näin maavaraa voi nostaa 20 millillä vielä 35 km/h ajonopeudessa, jolloin myös ESP:n ja ASR-luistoneston puuttumiskynnykset muuttuvat vastaavasti. Mittaristonäyttö kertoo kuljettajalle kaiken maastoajamisen kannalta olennaisen tiedon: ohjauskulman, maavaran (ilmajousituksen tason), lähestymis- ja jättökulmat sekä kaasu- ja jarrupolkimen asennot. Näytössä on myös kompassi.

E-sarjan All-Terrain on 29 milliä korkeampi kuin normaali E-sarjan farmarimalli. Korkeuserosta 14 milliä on peräisin suuremmasta rengaskoosta ja 15 milliä All-Terrainin ilmajousituksen korkeammasta normaalitasosta. All-Terrainin ilmajousituksessa on kolme korotustasoa 0–35 millin välillä. Kuljettaja voi valita korkeimman tason käsin keskikonsolin kytkimestä riippumatta siitä, mikä ajo-ohjelma on käytössä.

Täysilmajousitus vakiona

Segmentissä ainutlaatuinen Air Body Control (täysilmajousitus) säätää iskunvaimennusta ja jousituksen jäykkyyttä yksilöllisesti jokaisen pyörän osalta. Jousituksen säätö tapahtuu jousituksen ilmakammioiden säiliötilavuutta muuttamalla. Säiliön tilavuutta pienentämällä jousitus jäykistyy ja tilavuutta lisättäessä jousitus pehmenee. Ilmajousitus kykenee muuttamaan auton korkeutta. Vastaavasti jousituksen avulla auton maavaraa voidaan korottaa huonoilla tiellä liikuttaessa.

Millisekunneissa järjestelmä kykenee muuttamaan jousituksen jäykkyyttä sisään- ja ulosjoustoissa eri anturien antamien tietojen perusteella. Jokaisen pyörän liikettä valvotaan pyöräkohtaisilla antureilla. Näiden neljän anturin lisäksi järjestelmä saa informaatiota ajovakauden- ja pidonhallintajärjestelmästä (ESP), kahdelta G-anturilla (pysty- ja vaakasuuntainen korin liike), korin kiertokulma-anturilta (YAW) sekä ohjauspyörän kulma- ja liikenopeusantureilta. Antureista tärkein on ohjauspyörän liikenopeusanturi, jonka perusteella Dynamic Body Controlin ohjainjärjestelmä voi muutamia millisekunteja ennen korin liikettä ennakoida iskunvaimentimien säätötarpeen.

MBe

Uusi vaihto-ohjelma

Uutta E All-Terrainia varten Mercedes muutti 9-portaisen vaihteiston ohjelmointia. Uudessa ohjelmassa ajotiloissa "Sport" ja "All-Terrain" vaihdetta ei vaihdeta nopeasti suuremmalle vaihteelle vaikka kuljettaja nostaa kaasupoljinta, kuten ohjelmointi toimii muiden E-sarjan vaihteistojen yhteydessä. Tällä saavutetaan välittömämpi kaasuun vastaavuus urheilullisemmassa sekä maasto-ajossa.

Mercedes-Benz E 220 d 4Matic All-Terrainin suositushinta ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja on 69 979 €

Tekniikka pähkinänkuoressa

Mercedes-Benz All-Terrain 220d
Moottori 2.0-litrainen turboahtimella varustettu 16-venttiilinen dieselmoottori
Kuutiotilavuus 1950 cc
Suurin   teho 143 kW (194   hp) @ 3800 rpm
Puristussuhde   :1 15,5
Suurin   vääntömomentti 400 Nm   @ 1600 – 2800 rpm
Voimansiirto 4MATIC jatkuva nelivetojärjestelmä
Vaihteisto AMG SPEEDSHIFT MCT 9-portainen sport-vaihteisto
Rengaskoko 245/45R19
Yhdistetty   polttonesteen kulutus 5,2 – 5,38,8 – 9,1 l/100   km
Kaupunkikulutus 5,5 – 5,6
Maantiekulutus 5,0 -5,1
CO2 137 – 139
Paino   (DIN/EC) 1920
Kiihtyvyys   0–100 km/h 8.0
Huippunopeus 231 km/h
BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Foorumi

Kysy autoista?

Alan asiantuntijat vastaavat

    • Renkailija hahmo
    • Auton renkaan paikkaus
    • Auton renkaan kumista irronut kumin palasia jättäen koloja renkaaseen kaksi kappaletta. Pystyykö...
    • Jarru hahmo
    • Käsijarru
    • Jääkö käsijarru ts. seisontajarru päälle, kun vetää jarrukahvasta ylös ja samanaikaisesti...

Lisää aiheita »

Aallon Auto