Fiesta ST 200hv - ensimmäinen kolmisylinterisellä moottorilla varustettu Ford Performance ‑malli

Fiesta ST:n kolmas sukupolvi on kaikkien aikojen ensimmäinen kolmisylinterisellä moottorilla varustettu Ford Performance ‑malli ja ensimmäinen Fiesta ST, jonka ajotilan voi valita parhaan ajonautinnon takaamiseksi niin moottoritiellä kuin rata-ajossakin. Moottorin, ohjauksen ja ajonvakautuksen asetukseksi voi valita tilanteen mukaan Normal, Sport tai Track.

Ajotilat vaikuttavat Fiesta ST:n elektroniseen äänenparannusjärjestelmään (Electronic Sound Enhancement, ESE) ja aktiiviseen pakoääniventtiiliin (active exhaust noise control valve), jotka vahvistavat uuden, 1,5-litraisen EcoBoost-moottorin luonnostaan urheilullista ääntä. Lisäksi moottorissa on sylinterin lepuutusjärjestelmä, jonka Ford on ensimmäisenä lisännyt kolmisylinterisen moottoriin. Järjestelmän ansiosta CO2-päästöjen ennakoidaan olevan vain 114 g/km.*

Vuoden 2018 alkupuolella markkinoille tuleva Fiesta ST on saatavilla kolmi- ja viisiovisena. Siinä on entistä laajempi valikoima verhoilu- ja personointivaihtoehtoja, kuten urheilullisen, verkkomaisen maskin sisältävä korisarja ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

”Seuraavan sukupolven Fiesta ST noudattaa filosofiaa, jonka mukaan huipputeknologialla parannetaan nopeasti reagoivan Ford Performance –alustan, moottorin ja vaihteiston jokaista osa-aluetta”, Joe Bakaj (Vice President, Product Development, Ford of Europe) kertoi. ”Valittavissa olevien ajotilojen ja upouuden EcoBoost-moottorin ansiosta suorituskyky ja polttoainetalous yhdistyvät ennennäkemättömällä tavalla. Uusi malli tarjoaakin kaikkien aikojen monipuolisimman, hauskimman ja palkitsevimman Fiesta ST ‑ajokokemuksen.”

Täysin uusi 1,5-litrainen EcoBoost-moottori

Fordin EcoBoost-moottoriperheeseen kuuluu myös useita palkintoja saanut 1,0-litrainen EcoBoost. Uudessa 1,5-litraisessa moottorissa on turboahdin, korkeapaineinen polttoaineen suihkutus ja muuttuva nokka-akseleiden ajoitus (Ti-VCT), jotka optimoivat suorituskyvyn ja polttoainetalouden.

Moottorin kolmisylinterinen rakenne tuottaa luonnostaan suuren väännön alhaisilla kierroksilla. Suoristuskykyä parantaa entisestään uusi turboahdin, jonka optimoitu turbiinirakenne nostaa ahtopaineen nopeammin ja minimoi viiveen parantaen auton reaktiokykyä ja kuljettajan ajonautintoa.

Uusi imukanavaan ruiskuttavan ja suoraruiskutusjärjestelmän yhdistelmä tuo lisää tehoa ja parantaa reagointikykyä sekä alentaa CO2-päästöjä parantaen polttoainetaloudellisuutta erityisesti alhaisilla kierroksilla.

Fordin uusi sylinterinlepuutustekniikka – joka julkistettiin ensin 1,0-litraisessa EcoBoost-moottorissa ensimmäisenä maailmassa myös kolmisylinterisessä moottorissa – alentaa Fiesta ST:n polttoaineenkulutusta entisestään vaikuttamatta kuitenkaan suorituskykyyn. Kun moottorin täyttä tehoa ei tarvita esimerkiksi vaihteen ollessa vapaalla tai moottorin kuormittuessa vain vähän, polttoaineen ruiskutus ja venttiilien toiminta pysäytetään yhdestä sylinteristä. Teknologia pystyy kytkemään yhden sylinterin lepotilaan ja takaisin käyttöön 14 millisekunnissa eli 20 kertaa silmänräpäystä nopeammin, joten täysi teho on käytettävissä heti, kun sitä tarvitaan.

Kokonaan alumiininen moottori on varustettu myös integroidulla pakosarjalla, jokaparantaa tehoa auttamalla moottoria saavuttamaan optimaalisen lämpötilan nopeammin ja tuottaa vääntöä nopeammin minimoimalla pakokaasun kulkeman matkan sylinterien ja turboahtimen välillä. Lisäksi siinä on nokipäästöjä alentava hiukkassuodatin.

Uudet ajotilat

Valittavissa olevat ajotilat tuovat uuteen Fiesta ST ‑malliin lisää valinnanvaraa. Niillä kuljettaja voi optimoida ajonautinnon niin viedessään lapsia kouluun kuin rata-ajossa:

  • Normal-tilassa moottorin kartoitus, luistonesto, ajonvakautusjärjestelmä (ESC), elektroninen äänenparannusjärjestelmä (Electronic Sound Enhancement, ESE), pakoäänet ja sähköinen ohjaustehostin (EPAS) antavat luonnollisen vasteen ja selkeän ajotuntuman.
  • Sport-tilassa moottorin kartoitus ja kaasupolkimen vaste terävöityvät ja sähköinen ohjaustehostin vastaa tehokkaammin mahdollistaen tarkemman hallinnan nopeassa maantieajossa. Aktiivinen pakoääniventtiili (active exhaust noise control valve) avautuu ja elektroninen äänenparannusjärjestelmä (ESE) vahvistaa urheilullisia pakoääniä ja moottorin ääntä ohjaamossa.
  • Track-tilassa kaikki auton dynamiikka säädetään mahdollisimman nopeita kierrosaikoja silmällä pitäen; luistonesto poistetaan käytöstä ja ajonvakautusjärjestelmä sallii tavallista enemmän luistoa rata-ajoa varten.

Ketterä ja nopeasti reagoiva Ford Performancen virittämä alusta saa tuekseen entistä paremman dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmän, joka parantaa pitoa ja vähentää aliohjautumista jarruttamalla sisäpuolen etupyörää kaarreajossa. Kolmitasoisen ajonvakautusjärjestelmän voi kytkeä toimimaan kaikissa tilanteissa, sallimaan jonkin verran luistoa tai kokonaan pois päältä.

Entistä monipuolisemmat mukauttamismahdollisuudet

Uusi Fiesta ST tarjoaa enemmän valinnanvaraa kuin koskaan ennen. Asiakas voi valita somisteet vaihteenvalitsimeen, ohjauspyörään, oven kahvoihin ja kojelautaan laajasta valikoimasta. Lisäksi saatavilla on useita tyylikkäitä korisarjoja.

Fiesta ST:n ergonomiseen sisustukseen kuuluvat tukea antavat Recaro-istuimet ja alaosastaan tasainen ohjauspyörä. Fiesta ST:n ulkopinnan värivaihtoehtoihin kuuluu uusi Liquid Blue, ja auto on varustettu yksilöllisillä 18-tuumaisilla kevytmetallivanteilla.

”ST-mallien on tarkoitus tuoda Ford Performance ‑ajokokemus kaikkien asiakkaidemme ulottuville heidän elämäntyylistään riippumatta”, Matthias Tonn (Fiesta ST Chief Programme Engineer) sanoi. ”Kolmi- ja viisioviset korimallit sekä auton suorituskykyä korostavat, huomiota herättävät korisarjat ovat saatavilla välittömästi, joten uuden sukupolven Fiesta ST vetoaa entistäkin laajempaan asiakaskuntaan.”

Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmällä Fiesta ST:n kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointilaitetta ja järjestelmään liitettyjä älypuhelimia helpoilla äänikomennoilla. SYNC 3 on Apple CarPlay- ja Android Auto™ ‑yhteensopiva ja sitä voi ohjata tablettia muistuttavien, jopa kahdeksantuumaisten kosketusnäyttöjen avulla yhden tai kahden sormen eleillä.

Uudessa Fiesta ST:ssä on myös laadukas B&O PLAY ‑äänentoistojärjestelmä, joka tarjoaa erinomaisen kuuntelukokemuksen – osana ominaisuuksia, jotka Ford esitteli ensimmäisen kerran viime vuonna uuden sukupolven Fiestan yhteydessä.

 

 

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Foorumi

Kysy autoista?

Alan asiantuntijat vastaavat

    • Renkailija hahmo
    • Auton renkaan paikkaus
    • Auton renkaan kumista irronut kumin palasia jättäen koloja renkaaseen kaksi kappaletta. Pystyykö...
    • Jarru hahmo
    • Käsijarru
    • Jääkö käsijarru ts. seisontajarru päälle, kun vetää jarrukahvasta ylös ja samanaikaisesti...

Lisää aiheita »

Aallon Auto