Euroopassa valmistettu uusi Hyundai i30 farmari on luokkansa tilavimpia

Tänä vuonna Geneven kansainvälinen autonäyttely toimii näyttämönä uuden sukupolven Hyundai i30 Wagonin esittelylle. Uusi i30-perheen jäsen noudattaa viisiovisen mallin ajatonta muotoilua, mutta lisää siihen monikäyttöisyyttä.

“Muotoiltu, kehitetty, testattu ja valmistettu Euroopassa. Uuden sukupolven Hyundai i30 edustaa Hyundain DNA:ta Euroopassa”, kertoo Thomas A. Schmid, Hyundai Motor Europen operatiivisten toimintojen johtaja. ”Uusi i30 kehitettiin kaikille ihmisille sopivaksi autoksi. Se on enemmän kuin yksi malli – se on kokonainen autoperhe, johon kuuluu neljä korityyppiä, joilla jokaisella on oma erityinen luonteensa. Ne kuuluvat yhteen johdonmukaisen, ajattoman muotoilunsa avulla. Uuden i30 Wagonin myötä esittelemme nyt seuraavan korityypin, joka tarjoaa tyylikkyyttä ja monikäyttöisyyttä kaikille.”

”Uuden sukupolven i30 Wagon puhuu samaa kieltä i30-perheen kanssa muotoilun osalta ja siinä on Hyundai-perheen uusi tunnusmerkki – Cascading Grille -jäähdyttäjän säleikkö,” kuvailee Hyundai Design Centre Europen päämuotoilija Thomas Bürkle. ”Kapeneva kattolinja ja dynaamiset mittasuhteet antavat Wagonille lähes coupémaisen silhuetin. Runsas kromin käyttö ikkunakehyksissä lisäksi korostaa huoliteltua ja dynaamista profiilia.”

LED-ajovalojen ja pystysuorien LED-päiväajovalojen yhdistelmä antaa Uuden sukupolven i30 Wagonin keulalle vahvan ja tunnistettavan visuaalisen ilmeen.

Monikäyttöisyys korostuu luokkansa suurimpiin kuuluvan tavaratilan myötä

Uudessa i30 Wagonissa ei ole korin sulavalinjaisuudesta huolimatta tehty kompromisseja tilojen suhteen. Tavaratilan koko on 602 litraa (VDA 211) ja se kasvaa jopa 1 650 litran kokoiseksi (VDA 214), kun takaistuimet taitetaan alas - näin se on yksi luokkansa tilavimmista autoista. Monikäyttöisyyttä lisää omalta osaltaan myös moneen osaan jaettu lisätila tavaratilan välipohjan alla.

Wagonin pituus on 4,585 m (5-ovinen 4,340 m) ja korkeus 1,465 m (1,475 m). Auton 1,795 m leveys ja 2,650 m akseliväli ovat samat kuin viisiovisissa malleissa.

Kattava turvallisuuspaketti

Hyundai tuo edistyksellisen tekniikan kaikkien saataville tarjoamalla Uuden sukupolven i30 Wagonissa viimeisimmät aktiivisen turvallisuuden järjestelmät ja yhdistettävyyden. Uuteen i30-perheeseen on saatavissa luokkansa paras aktiivinen turvallisuus, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä törmäysvaroittimella, kuljettajan vireystilan valvonta, älykäs vakionopeudensäädin, kaukovaloavustin ja kaistavahtijärjestelmä.

Auton keulaan sijoitettuja tutka- ja kamera-antureita hyödyntävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB) toimii kolmivaiheisesti varoittamalla kuljettajaa ensin visuaalisin sekä äänimerkein ja lisäämällä sitten jarrutusvoimaa vaiheittain. Jos törmäys on väistämätön, järjestelmä jarruttaa täydellä teholla vahinkojen minimoimiseksi. Varustetason mukaan joko vakiona tai lisävarusteena oleva jalankulkijatunnistus käyttää etututkaa välttääkseen törmäyksen tai vähentääkseen sen seurauksia.

Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä (DAA) valvoo ajotapaa, huomaa väsymystilan ja varoittaa kuljettajaa vähentäen potentiaalisia onnettomuuksiin johtavia tilanteita.

Mukautuva vakionopeuden säädin (ASCC) pitää ajonopeuden tasaisena ja säilyttää turvavälin edellä ajavaan autoon, kiihdyttämällä tai jarruttamalla aina 180 km/h nopeuteen saakka. Mikäli liikenne pysähtyy, järjestelmä jarruttaa automaattisesti, kunnes oma auto on pysähtynyt ja kiihdyttää takaisin säädettyyn nopeuteen, kun tie edessä on jälleen auki.

Kuolleen kulman tunnistusjärjestelmä (BSD) yhdessä kaistanvaihtoavustimen kanssa valvoo auton takakulmia. Jos kuolleessa kulmassa on toinen auto, järjestelmä varoittaa ovipeiliin syttyvällä merkkivalolla.

Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (RCTA) vähentää törmäysriskiä esimerkiksi pysäköintiruudusta ajokaistalle peruutettaessa, kun näkyvyys sivuille on heikko. Järjestelmä varoittaa lähestyvästä ajoneuvosta visuaalisesti ja äänimerkeillä.

Kaistavahtijärjestelmä (LKAS) varoittaa kuljettajaa vaarallisista ohjausliikkeistä yli 60 km/ ajonopeudessa tarkkailemalla auton sijaintia suhteessa kaistamerkintöihin. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä sekä merkkivaloilla ja tekee tarvittaessa korjaavan ohjausliikkeen auton palauttamiseksi alkuperäiselle kaistalle.

Nopeusrajoituksen tunnistusjärjestelmä (SLIF) tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja näyttää voimassa olevan nopeusrajoituksen reaaliaikaisesti. Nopeusrajoitustiedot näkyvät sekä navigointijärjestelmän näytöllä että mittariston TFT-näytössä.

Kaukovaloavustin (HBA) tunnistaa pimeällä sekä vastaantulevat että edessä olevat ajoneuvot ja vaihtaa tarvittaessa automaattisesti lähivaloille, jotta muut kuljettajat eivät häikäisty. Kun muita ajoneuvoja ei ole näkyvissä, järjestelmä kytkee automaattisesti kaukovalot.

Älykäs ja yhteydessä

Uusi i30 Wagon tarjoaa tilavan ja tyylikkään ohjaamon, jossa on vaakasuuntainen muotoiluteema ja kelluva näyttö tietoviihdejärjestelmälle. Valinnaisen navigointijärjestelmän kahdeksantuumainen kosketusnäyttö tarjoaa kaikki navigointi-, media- ja yhteystoiminnot, kuten Apple CarPlayn, Android Auto -valmiudet ja LIVE Services -palvelut. Saatavana on myös älypuhelimen Qi-standardin mukainen langaton lataus. Vaihtoehtoisesti asiakkaat voivat valita eritasoisia äänentoistojärjestelmiä, joiden mukana on viisituumainen kapasitiivinen LCD-kosketusnäyttö ja siihen integroitu peruutuskamera, Bluetooth-valmius sekä My Music -toiminto.

Dynaamiset ja tehokkaat moottorit

Uuden i30 Wagonin moottorivalikoimassa on iskutilavuudeltaan pieniä turbomoottoreita, jotka antavat autolle hyvän suorituskyvyn ja taloudellisuuden. Asiakkaat voivat tehdä valinnan kolmen bensiinimoottorin ja yhden 1,6-litraisen turbodieselin välillä. Diesel-moottorista on tarjolla kaksi eri tehoversiota. Wagon on saatavissa Hyundain uudella ahdetulla nelisylinterisellä 1,4 T-GDi -bensiinimoottorilla, joka kehittää 140 hevosvoimaa. Kolmesylinterinen 1,0 T-GDi on 120 hevosvoimainen. Alustavat Hyundai i30 Wagon-mallien yhdistetyt polttoaineenkulutukset ovat 3.6 – 5.8 l/100km, CO2-päästöjen ollessa 95 – 135 g/km*.

Testattua ajettavuutta

Saksassa toimivan Hyundai Motor Europe teknisen tuotekehityskeskuksen insinöörit ovat tehneet töitä kehittääkseen uuden sukupolven i30:een erinomaisen ajettavuuden. Työhön kuului täsmällinen ja monipuolinen testaus, jossa merkittävää osaa esitti legendaarinen Nürburgringin Nordschleife. Erittäin jäykkä ja kevyt kori, jossa on käytetty 53% suurlujuusterästä, antaa perustan hyvälle ajettavuudelle sekä käsiteltävyydelle. Kymmenen prosenttia aiempaa nopeamman ohjauksen ja uudelleen kehitetyn alustan ansiosta kuljettaja voi nauttia ajamisesta ja korkealuokkaisesta mukavuudesta.

Made in Europe

Kolmannen sukupolven i30-perhe on muotoiltu Hyundai Motor Europen teknisessä tuotekehityskeskuksessa Saksan Rüsselsheimissa, valmistettu Nošovicessa Tšekissä ja testattu Nürburgringillä Saksassa. Uusi i30 perustuu infrastruktuurille, jota Hyundai Motor Company on kehittänyt Euroopassa viimeisten 25 vuoden ajan. Se jatkaa menestystä, jonka kaksi edellisen sukupolven i30-mallia ovat rakentaneet. Niitä on myyty Euroopassa vuodesta 2008 alkaen jo yli 800 000 kappaletta.

 

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Foorumi

Kysy autoista?

Alan asiantuntijat vastaavat

Lisää aiheita »

Aallon Auto