Automerkit.fi - Mikä meitä liikuttaa [980x120]

Automerkit.fi
Tiistai 21.10.2014, Helsinki [Vaihda]

Mainos: Keski-panoraama 980x120

Automerkit.fi - Mikä meitä liikuttaa [980x400]

News List 0-1

Valomerkkejä joululiikenteessä

Kirjoitettu 23.12.2009 11:09 Timo Kuukkanen
Luokat: Näkökulmat 

Valomerkkejä joululiikenteessä

Ajattelin sytyttää autossani tänä vuonna jouluvalot. Ei, en tarkoita valokaapelia, ledikynttilöitä enkä edes sumuvaloja, vaan ihan niitä auton perusvarusteita, kaukovaloja.

Ja niitä näytän reilusti muiden liikkujien silmiin. Levitän näin iloista joulumieltä.

Menen vielä pidemmälle. Koska kyse on kohteliaisuudesta ja mitä myönteisimmästä teosta, ryhdyn käyttämään pitkiä valoja jatkossakin.  

Jottei lukijalle muodostu aivan virheellistä käsitystä valopolitiikastani ja liikennekäyttäytymisestäni, palataanpa vähän taaksepäin erään pulman ytimeen.

Monelle lienee tuttu ilmiö, että kiihdytyskaistalta on joskus hankala päästä ruuhkaiselle pääväylälle ilman muiden avustusta. Pää pyörii kuin väkkärä, kun kiihdytät ja etsit sopivaa rakoa ohi kulkevassa jonossa. Samaan aikaan saattaa pääväylää ajaa kuljettaja, joka päättää antaa sinulle tilaa. Niukasti mutta kuitenkin, ja hän nostaa hetkeksi kaasujalkaa.

Sinä et huomaa ystävällistä elettä, joten emmit. Jos valitset kaasun, varaudut saamaan kansainvälisiä viittomia, jos jarrun, jymähdät kaistan loppuun. Aprikoit juuri riittävän pitkään, että pääväylällä painetaan taas kaasua ja imaistaan syntynyt rako umpeen.

Ystävällisyys meni hukkaan ja kohteliaisuus jäi käyttämättä.

Tai toinen esimerkki. Haluat antaa tietä suojatielle pyrkivälle. Nostat kaasua hyvissä ajoin, että auton ja jalankulkijan risteäminen sujuisi mahdollisimman jouhevasti, mutta eihän hidastamista voi huomata kovin kaukaa. Ja taas jahkaillaan. Jalankulkija otaksuu, että ajat ohi, sinä puolestasi tahdot että kävelijä ylittää väylän ensin. Auton pitää pysähtyä, etteivät molemmat etene samaan kohtaan yhtä aikaa.

Taas hyvä tarkoitus meni kankkulan kaivoon. Vastaavan kaltaisia tilanteita on vaikka kuinka paljon.

Valoviiksi käyttöön

Itse kukin on varmasti joskus miettinyt, kuinka toiselle autoilijalle tai jalankulkijalle voisi viestittää, että mee sie, mie mietin. Ratkaisu löytyy ratin ja kojelaudan välistä, valoviiksestä.

Meillä valojen välkyttämisellä on totuttu ilmaisemaan käämien kuumenemista, mutta useiden maiden liikennekulttuurissa sitä käytetään paljon hienovaraisempaan viestintään. Sen avulla voi ilmaista muille, mitä kuljettaja aikoo tehdä. Näin:

Yksi väläys – voit mennä, minä annan tietä.

Kaksi väläystä – en pysty (tai ehdi tai halua) jarruttaa, anna sinä tietä.

Yksi vilkun väläys vasemmalle – kiitos, morjens.

On oleellista, että yhtä ja kahta kaukovalojen väläytystä ei sekoiteta, ei valomerkin lähetys- eikä vastaanottopäässä. Ehkä ensi alkuun lienee syytä unohtaa tyystin kahden väläytyksen käyttö.

Sovelletaanpa valojen väläytystä ensin esimerkkiin, jossa pyrit liittymään ruuhkaiselle tielle. Tilaa antava kuljettaja väläyttää valojaan kerran, jonka valppaana jonoon pyrkijänä todennäköisesti myös huomaat, joko sivulle katsomalla, peilistä tai seuraavan auton peräpeilistä. Ymmärrät heti, että siinä on paikka, jonka saat sopivalla kiihdyttämisellä. Ja muistat myös kiittää.

Suojatie-esimerkissä autoilija väläyttää pitkiä samaan aikaan kun hän alkaa hidastaa, ja jalankulkija ymmärtää heti autoilijan aikomuksen. Ylitys sujuu, eikä auton tarvitse edes pysähtyä. Taas käden heilautus nostaa hymyn kuljettajan huulille.

Me suomalaisetkin autoilijat olemme alkaneet hiljalleen omaksua valoviestintää, mutta kommunikointia tarvitaan lisää. Tarvitaan niitä, jotka väläyttävät sekä niitä, jotka osaavat sitä tulkita. Ilmaisumme liikenteessä rikastuu ja sivistyy. Väitän, että valoilla kertominen vaikuttaa myönteisesti liikenteen sujuvuuteen ja ehkä jopa lievittää tunkkaista tunnelmaa ruuhkassa.

Joulun kunniaksi ja joululiikenteen sujumiseksi uskallan ehdottaa: kokeile itse! Väläytä jouluvaloja, kun annat tietä! Jos siitä tulee tapa, aina parempi. Silloin kaukovalojen väläytystoiminnollekin löytyi mielekästä käyttöä.

News List 2-3

News 4-15

Minä ja autoni

Kotiteollisuus-yhtyeen basisti Janne Hongisto kertoo viime syksyn olleen raskasta aikaa kun samaan aikaan keikkailtiin paljon tehtiin uutta levyä, joka ilmestyy helmikuussa. Nyt on loman vuoro.

Lähes 500 000 kappaletta myyneellä esikoislevyllään On the Way to Wonderland

Lyly Rajala on erikoisautojen mies. Nykyisen kansanedustajan, Dannyn bändin ex-rumpalin ensimmäinen auto oli 3600 markkaa maksanut Triumph Herald 1200.

Satu Tuomisto sai auton, jolla on hyvä ajaa ja jossa on vakionopeudensäädin.

Rohkeus, pehmeys ja urheilullisuus auton muotoilussa viehättävät sukkelasuista esiintyjää.

Automatkailu

Automatkailu

Kun Tallinnan kadut on moneen kertaan tallattu, kannattaa ajaa auto laivaan ja viettää viikonloppu autoillen Virossa.

Syvemmälle Eurooppaan vie Suomesta kolme reittiä: maitse idästä ja lännestä tai keskeltä meriteitse. Automerkit.fi laski ja vertaili kustannuksia ja matka-aikaa reiteillä.

Joustava aikataulu, useampi kuski ja omat eväät ovat jouhevan automatkan kulmakivet. Näin opastav ...

Venäjän liikenteessä pärjää terveellä järjellä. Huomiota herättämätön auto ei houkuttele varkaita. Miliisille on aina oltava kohtelias.

Automatka Venäjälle vaatii sopivan ajoneuvon, muutaman sanan kielitaitoa ja hyvät kartat.

Autoloma Venäjällä. Aivan mahdoton ajatus. Auto ryöstetään ja pahimmassa tapauksessa viedään henki.

160x100

160x300 Suurtaulu 1

160x300 Suurtaulu 2

160x100_2

160x300 Suurtaulu 3

160x300 Suurtaulu 4

160x300 Suurtaulu 5

160x300 Suurtaulu 6

160x300 Suurtaulu 7

160x300 Suurtaulu 8

160x300 Suurtaulu 9

160x300 Suurtaulu 10

160x300 Suurtaulu 11

265x250 Autourheilu

Pikalinkit

Lähetä linkki
Nimi:*
Lähettäjän sähköposti:*
Vastaanottajan sähköposti*
Viesti:
Uutiskirjeen tilaaminen
Nimi:*
Sähköposti:*