Automerkit.fi - Mikä meitä liikuttaa [980x120]

Automerkit.fi
Perjantai 1.8.2014, Helsinki [Vaihda]

Mainos: Keski-panoraama 980x120

Automerkit.fi - Mikä meitä liikuttaa [980x400]

News List 0-1

Autovuosi 2009 oli täynnä draamaa

Kirjoitettu 01.01.2010 12:50 Timo Nurmela
Luokat: Näkökulmat 

Autovuosi 2009 oli täynnä draamaa

Vuoden 2009 pääteema autoalalla on ollut vahvasti vihreä. Tämä on näkynyt etenkin autonäyttelyissä, joissa kaikki valmistajat ovat pyrkineet korostamaan ympäristöystävällisyyttään.

Konkreettisia myyntiin tulleita uutuuksia on toistaiseksi vähän, tulevaisuuden lupauksia paljon. Suurimpia panostuksia eri valmistajat tekevät sähköautoihin, joita on luvassa myyntiin muutaman seuraavan vuoden aikana. Vielä menee kuitenkin vuosia ennen kuin sähköautojen myyntiosuus ylittää 10 %.

Keskimääräiset CO2-päästöarvot ovat laskeneet lähes kaikilla valmistajilla ja lähes kaikissa maissa. Suomi on ollut hieman jälkijunassa, vaikka dieselautojen osuus onkin meillä noussut kaksinkertaiseksi parissa vuodessa. Uusien automallien CO2-päästöarvot ovat laskeneet yllättävänkin paljon. Täytyy hämmästellä, miksi kehitys ei lähtenyt matkaan jo aikaisemmin.

Kiina nousi suurimmaksi autonvalmistusmaaksi

Uusia automalleja on esitelty aikaisempien vuosien tahtiin, mutta todennäköisesti seuraavina vuosina uutuustulva rauhoittuu, kun tuotekehityksen kustannussäästöt konkretisoituvat. Säästöjä valmistajat hakivat myös jäämällä pois autonäyttelyistä. Useita pienempiä näyttelyitä peruttiin ja syyskauden näyttelyistä vain Frankfurt oli täysipainoinen. Tokio kutistui kotimaisten merkkien esiintymiseksi.

Kiinassa autokauppa on ollut edelleen nousussa ja Kiina nousikin maailman suurimmaksi autonvalmistusmaaksi, kun USA:ssa tuotanto supistui runsaaseen puoleen aikaisemmasta. Amerikan markkinoilla korealaiset merkit ja osa japanilaisista ovat nostaneet osuuttaan.

Suurimpia miinuksia ovat kirjanneet Chrysler ja GM. Chryslerin myynti on pudonnut melkein kolmannekseen. Aikaisempien vuosien menestyjälle, Toyotalle vuosi on kansainvälisesti ollut yllättävän vaikea.

Amerikkalaiset autonvalmistajat ovat saaneet mittavia rahoituspaketteja USA:n ja Kanadan hallituksilta. Konkurssin partaalla käynyt GM yllätti vuoden lopulla, kun se ilmoitti pystyvänsä maksamaan tuet takaisin nopealla aikataululla, vaikka myynti sujuu heikosti.

GM:n kannattamattomien merkkien myyntiyrityksistä syntyi hämmästyttäviä näytelmiä. Opel oli näistä merkeistä parhaassa kunnossa ja GM päätti yllättäen perua kaupan ja maksaa takaisin Saksan valtiolta saamansa tuet. Historiaan jääviä merkkejä ovat Saturn, Pontiac ja hyvin suurella todennäköisyydellä Saab.

Fuusioita ja romutusbonuksia

Chrysler löysi avun Fiatista, joka itse kamppaili tulevaisuudestaan vain muutamaa vuotta aikaisemmin. Nähtäväksi jää, mitä hyötyä Fiatin ja Chryslerin yhdistymisestä kummallekin merkille on. Euroopassa Chryslerit tullaan jatkossa myymään Fiatin ja Lancian merkeillä.

Myös Euroopassa eri valtiot ovat tukeneet omia valmistajiaan paitsi selvällä rahalla, myös romutusbonuksilla, joissa taloudellinen tuki verhottiin näppärästi ympäristönsuojelun alle. Tukien ansiosta Euroopan automyynti säilyi lähes edellisen vuoden tasolla ja pienten mallien osalta valmistajilla oli jopa vaikeuksia saada tuotettua riittävästi autoja.

Monissa Itä-Euroopan maissa, etenkin Baltiassa, talous seisahtui rankasti ja monet joutuivat luopumaan velkavetoisista luksusautoistaan. Niitä on riittänyt jaettavaksi muihinkin maihin Saksaa myöten. Venäjän markkinoiden tyrehtyminen näkyi Suomen satamissa pitkälle kevääseen ennen kuin edellissyksynä syntynyt suma saatiin purettua.

Seuraavina vuosina Euroopan automarkkinoilla ei suurta kasvua ole nähtävissä. Suurimmasta notkahduksesta selvittiin tukien avulla, mutta ylikapasiteetin takia tullaan näkemään tehtaiden sulkemisia vanhoissa, korkeiden tuotantokustannusten valmistusmaissa.

Kiinalaisten ryntäystä länsimarkkinoille saadaan edelleen odottaa ja tässä ympäristövaatimusten kiristyminen lisää vaikeuksia kiinalaisille. Myöskään GM:n merkkien ostokisassa ei tuoretta tekniikkaa halajavia kiinalaisia onnistanut.

Volvon siirtyminen Geelylle on kuitenkin sinettiä vailla. Tämän merkitys Volvon tulevaisuudelle on mielenkiintoista nähdä. Jaguarin siirtyminen intialaisille ei ole juurikaan vaikuttanut merkin asemaan.

Uusia järjestelyjä Suomen autokaupassa

Suomessa autoliikkeiden keskittyminen suurille ketjuille oli vilkasta edellisinä vuosina, mutta kehitys yllättäen hidastui ja alalla on ollut yllättävän hiljaista.

Autoliikkeet saivat edellisten vuosien aikana talouttaan vakaalle pohjalle, ja rahat ovat riittäneet toiminnan pyörittämiseen pienemmälläkin volyymillä. Vaihtoautovarastot saatiin alkuvuonna niin pieniksi, että syksyä kohti hyvistä käytetyistä alkoi olla jo pientä pulaa ja käytettyjen autojen hintojen pudotus pysähtyi.

Poikkeuksena oli Delta-Auto, jonka rahat loppuivat kesällä. Venäläisten mielenkiinto Suomen autokauppaan päättyi ja ketju siirtyi brittiläisomistukseen. Jatkoa yritetään Kian voimin, mutta sen myynti romahti ja menetettyjen osuuksien saaminen takaisin on vaikeaa.

Fiat löysi uudeksi kodikseen Aro-Yhtymän, jolta Chrysler olikin menossa alta, kun merkin tulevaisuus Euroopassa päättyy. Pitkästä aikaa Suomen markkinoille saatiin myös uusi automerkki, kun Dacioita alkoi riittää Pohjolaankin. Tämän vuoden kehityssuunta Suomen automyynnissä on ollut vanhojen, luotettavina pidettyjen merkkien markkinaosuuden kasvu.

Suomessa monet odottelevat edelleen autoveron poistumista ja saavat luultavasti odotella jatkossakin. Autoverottaja näytti jälleen tapansa ajamalla läpi paketti- ja matkailuautojen käyttömaksu-uudistuksen, joka johtaa epäoikeudenmukaisiin veronkorotuksiin. Tämä tapahtui ilman soraääniä eduskunnassa.

Sähköautojen verotuksen kohtuullistumista on lupa odottaa, kun pääministeriä myöten ongelma on tiedostettu. Käytettyjen autojen tuonti on syksyn aikana ollut kasvussa. Tähän kehitykseen vaikuttavat mm. pula käytetyistä, arvonlisäveron poistuminen autoverolta ja euron vahvistuminen esim. Ruotsin kruunuun verrattuna.

News List 2-3

News 4-15

Minä ja autoni

Kotiteollisuus-yhtyeen basisti Janne Hongisto kertoo viime syksyn olleen raskasta aikaa kun samaan aikaan keikkailtiin paljon tehtiin uutta levyä, joka ilmestyy helmikuussa. Nyt on loman vuoro.

Lähes 500 000 kappaletta myyneellä esikoislevyllään On the Way to Wonderland

Lyly Rajala on erikoisautojen mies. Nykyisen kansanedustajan, Dannyn bändin ex-rumpalin ensimmäinen auto oli 3600 markkaa maksanut Triumph Herald 1200.

Satu Tuomisto sai auton, jolla on hyvä ajaa ja jossa on vakionopeudensäädin.

Rohkeus, pehmeys ja urheilullisuus auton muotoilussa viehättävät sukkelasuista esiintyjää.

Automatkailu

Automatkailu

Kun Tallinnan kadut on moneen kertaan tallattu, kannattaa ajaa auto laivaan ja viettää viikonloppu autoillen Virossa.

Syvemmälle Eurooppaan vie Suomesta kolme reittiä: maitse idästä ja lännestä tai keskeltä meriteitse. Automerkit.fi laski ja vertaili kustannuksia ja matka-aikaa reiteillä.

Joustava aikataulu, useampi kuski ja omat eväät ovat jouhevan automatkan kulmakivet. Näin opastav ...

Venäjän liikenteessä pärjää terveellä järjellä. Huomiota herättämätön auto ei houkuttele varkaita. Miliisille on aina oltava kohtelias.

Automatka Venäjälle vaatii sopivan ajoneuvon, muutaman sanan kielitaitoa ja hyvät kartat.

Autoloma Venäjällä. Aivan mahdoton ajatus. Auto ryöstetään ja pahimmassa tapauksessa viedään henki.

160x100

160x300 Suurtaulu 1

160x300 Suurtaulu 2

160x100_2

160x300 Suurtaulu 3

160x300 Suurtaulu 4

160x300 Suurtaulu 5

160x300 Suurtaulu 6

160x300 Suurtaulu 7

160x300 Suurtaulu 8

160x300 Suurtaulu 9

160x300 Suurtaulu 10

160x300 Suurtaulu 11

265x250 Autourheilu

Pikalinkit

Lähetä linkki
Nimi:*
Lähettäjän sähköposti:*
Vastaanottajan sähköposti*
Viesti:
Uutiskirjeen tilaaminen
Nimi:*
Sähköposti:*