Automerkit.fi - Mikä meitä liikuttaa [980x120]

Automerkit.fi
Lauantai 20.9.2014, Helsinki [Vaihda]

Mainos: Keski-panoraama 980x120

Automerkit.fi - Mikä meitä liikuttaa [980x400]

News List 0-1

45 metriä oli liian lyhyt turvaväli - ”sain 210 euron sakot”

Kirjoitettu 06.02.2012 17:12 Automerkit.fi
Luokat: CLUBi  CLUBi 

45 metriä oli liian lyhyt turvaväli - ”sain 210 euron sakot”

Autoliitto selvitti ulkomailla sakon, pysäköintivirhemaksun tai muun hallinnollisen seuraamuksen saaneiden autoilijoiden kokemuksia.

Kyselyyn tuli noin 120 vastausta. Seuraamuksista pysäköintivirhemaksuja ja ylinopeussakkoja oli yhtä paljon ja muiden liikennerikkomusten osuus oli 27 %.

Erilaisia seuraamusmaksuja oli saatu 30 maassa. Eniten sakkoja oli tullut Italiassa, Saksassa ja Ruotsissa. Monista harvinaisemmista autolomien kohdemaista tuli yksittäisiä tapauksia. Kuvassa kameratolppa Ruotsista.

”On luonnollista, että automatkailijoiden suosikkimaat nousivat seuraamusten määrässä kärkeen. Saksa ja Italia kuitenkin poikkeavat toisistaan selvästi siinä, mistä rikkeistä seuraamuksia määrätään”, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen toteaa.

Suomalaiset saivat eniten ylinopeussakkoja Saksassa. Nopeusrajoitusten noudattamista valvotaan maassa tarkasti erityisesti moottoriteiden ulkopuolella. Myös liian lyhyestä turvavälistä sakotetaan hanakasti.

”Italiassa eniten seuraamuksia aiheuttavat kaupunkien ajokieltoalueet, joita on suurten kaupunkien keskustoissa ja historiallisesti merkittävillä alueilla. Italiankieliset ZTL eli Zone Traffico Limitato -kyltit jäävät helposti huomaamatta. Koska valvonta hoidetaan automaattikameroin, voi turisti saada useita yli sadan euron laskuja koti-Suomeen”, Suokonautio-Hynninen sanoo.

”Italian autoliiton ACI:n mukaan ajokieltoalueet aiheuttavat ongelmia myös italialaisille, jotka autoilevat vieraassa kaupungissa, koska kieltomerkit eivät ole kaikkialla samanlaisia.”

Kyselyyn vastanneiden esimerkkitapauksia:

”Ajelin lomamatkalla Roomassa ja hotellia etsiessäni ajoin kahteen otteeseen ajokieltoalueelle. Sain laskut noin puoli vuotta jälkikäteen postitse. En maksanut niitä aluksi, minkä jälkeen tuli huomautuskirje. Maksoin sakot eikä seuraavalla reissulla kukaan tullut kyselemään tai huomauttamaan asiasta joten sain hengittää ihan rauhassa."

"Etsimme Firenzessä kirkkoa, johon olimme menossa tutustumaan. Kysyimme poliisilta neuvoa ja hän opasti menemään suoraan sillan yli kohteeseen. Jälkeenpäin saimme sakon sillan ylityksestä. Siltaa sai ajaa vain sähköautolla. Kirjoitimme kirjeen tapahtumasta ja sakkomme peruttiin."

”Ajoin Ranskassa moottoritiellä 130km/h alueella 163km/h. Kaksi moottoripyöräpoliisia pysäytti minut ja sain 45€ sakon, joka piti maksaa heti.”

”Kamera räpsähti kaupunkialueella, jossa rajoitus 30 km/h. Nopeuteni oli 39 km/h ja 15 euron sakko saapui viikon kuluttua tapahtumasta.”

”Saksassa moottoritiellä tehtiin turvavälin mittausta. Nopeuteni oli noin 140 km/h ja väli edellä ajavaan 45 metriä. Sain kolme virhepistettä ja 210 € sakon.”

”Autostani puuttui ympäristötarra ja tuulilasiin oli jätetty sakkolappu yön aikana Hannoverin keskustassa. Olin siis unohtanut, että tarra vaaditaan.

”Sain ylinopeussakon Latviassa ohitustilanteen jälkeen. Rajoitus oli 90 km/h ja mittasivat vastaan tullen 124 km/h. Sakko oli 40 LVL ja maksoin sen poliisien kehotuksen mukaisesti heti paikallisessa pankissa. Maksu oli kaikkine kuluineen noin 65 euroa. Tulee käytyä Latviassa sen verran useasti, että en viitsinyt jättää sakkoa roikkumaan.”

Sakkojen perintä ontuu

Moni pohtii, voiko ulkomailla saadun sakon jättää maksamatta. Autoliiton kyselyssä 60 % sakon tai pysäköintivirhemaksun paikan päällä saaneista maksoi sen, mutta harvalta maksun laiminlyöneeltä on sitä jälkikäteen peritty.  Seuraamuksen postilla Suomeen saaneista vajaat puolet maksoi sen. Reilu neljännes maksamatta jättäneistä on saanut peräänsä vielä huomautuksen tai perintätoimiston kirjeen.

EU on pyrkinyt tehostamaan sakkojen perintää jäsenvaltioiden kesken. Suomessa aiheesta annettiin laki vuonna 2007. Laki koskee vain sakkoja eli tuomioistuimen, syyttäjän tai poliisin määräämiä vähintään 70 euron sakkoja eli esimerkiksi pysäköintivirhemaksuja ja muita hallinnollisia maksuja laki ei koske. Suomessa sakkojen perinnästä vastaa Oikeusrekisterikeskus, jonka kautta Suomeen tuli viime vuonna vain 48 sakkoa EU-maista. Yhteistyössä maiden välillä on isoja eroja. Oikeusrekisterikeskuksen mukaan Suomen ja Hollannin välinen sakkojen perintä on tehokasta.

”Autoilijoille lähetetään suoraan myös alle 70 euron sakkoja ja hallinnollisia maksuja eli läheskään kaikki perintä ei mene virallisia reittejä. Vaikka maksamattomuudesta ei seuraamuksia kotimaassa tulisikaan, voi ongelmia seurata vuosienkin jälkeen palattaessa maahan, jossa maksu on määrätty”, Suokonautio-Hynninen varoittaa. Kyselyyn vastanneista 78 prosenttia sai alle sadan euron seuraamuksen. Reilu kymmenesosa sai yli 150 euron laskun.

”Vuokra-autolla ajava ei myöskään ole perinnältä suojassa. Viranomaiset pystyvät kyllä selvittämään kenellä auto on ollut vuokralla ja lähettävät seuraamuksen perässä. Vuokraamo voi veloittaa lisäksi suoraan asiakkaan luottokortilta muutamankymmenen euron hallinnointikulut”, Suokonautio-Hynninen toteaa.

Autoliitto suosittelee sakosta tai hallinnollisesta maksusta valittamista, jos autoilija ei koe sitä aiheelliseksi. Ohjeet seuraamuksesta valittamiseen ja tiedon valitusajasta sai 45 prosenttia vastaajista.

News List 2-3

News 4-15

Minä ja autoni

Kotiteollisuus-yhtyeen basisti Janne Hongisto kertoo viime syksyn olleen raskasta aikaa kun samaan aikaan keikkailtiin paljon tehtiin uutta levyä, joka ilmestyy helmikuussa. Nyt on loman vuoro.

Lähes 500 000 kappaletta myyneellä esikoislevyllään On the Way to Wonderland

Lyly Rajala on erikoisautojen mies. Nykyisen kansanedustajan, Dannyn bändin ex-rumpalin ensimmäinen auto oli 3600 markkaa maksanut Triumph Herald 1200.

Satu Tuomisto sai auton, jolla on hyvä ajaa ja jossa on vakionopeudensäädin.

Rohkeus, pehmeys ja urheilullisuus auton muotoilussa viehättävät sukkelasuista esiintyjää.

Automatkailu

Automatkailu

Kun Tallinnan kadut on moneen kertaan tallattu, kannattaa ajaa auto laivaan ja viettää viikonloppu autoillen Virossa.

Syvemmälle Eurooppaan vie Suomesta kolme reittiä: maitse idästä ja lännestä tai keskeltä meriteitse. Automerkit.fi laski ja vertaili kustannuksia ja matka-aikaa reiteillä.

Joustava aikataulu, useampi kuski ja omat eväät ovat jouhevan automatkan kulmakivet. Näin opastav ...

Venäjän liikenteessä pärjää terveellä järjellä. Huomiota herättämätön auto ei houkuttele varkaita. Miliisille on aina oltava kohtelias.

Automatka Venäjälle vaatii sopivan ajoneuvon, muutaman sanan kielitaitoa ja hyvät kartat.

Autoloma Venäjällä. Aivan mahdoton ajatus. Auto ryöstetään ja pahimmassa tapauksessa viedään henki.

160x100

160x300 Suurtaulu 1

160x300 Suurtaulu 2

160x100_2

160x300 Suurtaulu 3

160x300 Suurtaulu 4

160x300 Suurtaulu 5

160x300 Suurtaulu 6

160x300 Suurtaulu 7

160x300 Suurtaulu 8

160x300 Suurtaulu 9

160x300 Suurtaulu 10

160x300 Suurtaulu 11

265x250 Autourheilu

Pikalinkit

Lähetä linkki
Nimi:*
Lähettäjän sähköposti:*
Vastaanottajan sähköposti*
Viesti:
Uutiskirjeen tilaaminen
Nimi:*
Sähköposti:*