Mukavasti tyyliä - koeajossa Renault Kadjar
Uudistunut Lexus NX 300h
Tyytyväisten asiakkaiden autokorjaamo
Juha Sipilänkin tallista löytyy kaasulla käyvä El Camino.
previous arrow
next arrow
Slider
Fixus
AH AUTO
BG-service Senter
Oilpoint
Fixus-stadin
Jrintajouppi
Tire
Aallonauto
Auto-oplia
123tuulilasi
Auto-muovi
Reilukatsastus

Moottori autonrenkaassa - sarjatuotanto alkaa jo

{igallery id=5866|cid=5866|pid=1|type=category|children=0|addlinks=0|tags=|limit=0}

Amerikkalainen Protean Electric on kehittänyt sähkömoottorin, joka sijaitsee auton renkaan sisällä. Yksi rengasmoottori tuottaa jopa 100 hevosvoimaa.

Amerikkalainen Car and Driver -lehti nimesi rengasmoottorin yhdeksi tämän vuoden 10:stä lupaavimmasta autoteollisuuden teknologiasta. Innovaatio pääsi listalle eritoten siksi, että siinä nähdään suuria mahdollisuuksia parantaa polttoainetaloudellisuutta ja suorituskykyä.

Protean Electric on tehnyt kokeilumielessä rengasmoottoreita jo Ford F-150 pick-upille, Volvo C30:lle, Vaxhaull Vivarolle ja kiinalaisen Guangzhoun Trumpchi-merkille. Asiakkaana on lisäksi Mercedes-Benzin malleja jalostava Brabus, jonka Mercedes-Benz E-sarjan sähkö-ja hybridiautoista on tehty rengasmoottoriversiot. Vielä ei ole julkistettu, millon nämä versiot päätyvät kauppoihin asti.

Proteanin renkaat ovat ärhäköitä. Yksi rengasmoottori tuottaa 75 kW tai 100 hevosvoimaa ja saa aikaan peräti 1000 Nm:n vääntömomentin.

Jokainen moottori painaa "vain" 30 kiloa. Ongelmia saattaa kuitenkin aiheuttaa se, että painavat renkaat hankaloittavat auton käsittelyä, asettavat uusia haasteita ohjaustehostimille ja heikentävät kaiken kaikkiaan ajomukavuutta.

Protean väittää, että rengasmoottori tarvitsee 30 prosenttia vähemmän virtaa tavalliseen sähkömoottoriin verrattuna - akun koosta riippuen. Valmistaja väittää edelleen, että jopa 85 prosenttia ajoneuvon liike-energiasta jarrutuksessa voidaan ottaa talteen rengasmoottorilla.

Protean tarkoittaa muuntautumiskyvykkyyttä. Ehkä rengasmoottorin suurin etu onkin se, että se voidaan asentaa melkein millaiseen automalliin tahansa, mistä kertoo myös kokeiluajoneuvojen kirjava joukko.

Vielä ei ole tietoa, milloin rengasmoottorit ilmestyvät katukuvaan - ja ilmestyvätkö koskaan, mutta niiden hyödyt erityisesti suurille hybrideille tai sähköautoille voivat olla merkittäviä.

Yhtiö on tosissaan ja esimerkiksi Kiinassa siihen tunnutaan uskottavan. Protean on löytänyt sen verran sijoittajia, että Kiinan Liyangiin on perustettu 84 miljoonaa dollaria maksanut tuotantolaitos.

Kuvassa: Proteanin moottorirenkaan rakenne on melko yksinkertainen.

Greencarreports

Autoblog Green