Automerkit.fi - Mikä meitä liikuttaa [980x120]

Automerkit.fi
Perjantai 19.12.2014, Helsinki [Vaihda]

Mainos: Keski-panoraama 980x120

Automerkit.fi - Mikä meitä liikuttaa [980x400]

Autoesittely Peugeot 406 (1995-2004)

Päiväys: 31.12.2004 16:00

Kategoriat: 2003, 406, Peugeot

Autoesittely Peugeot 406 (1995-2004)

Peugeotin mallisukupolvet alkoivat 90-luvulla hieman lyhentyä aikaisemmasta. 405 sai seuraajan "vain" 8 vuoden ikään ehdittyään. Kieltämättä 405 alkoi jo tuolloin olla hieman vanhentunut malli. Syksyllä 1995 julkistettiin tunnuksen 406 saanut seuraaja porrasperäisenä versiona, jonka ulkomuoto oli linjakas ja moderni.

406:n ulkomitat olivat kasvaneet huomattavasti, mutta sisätiloissa ero oli vähäisempi jäykemmän korirakenteen takia. 270 cm:n akseliväli ja 177 cm:n leveys olivat mittoina poikkeuksellisen suuria. Sisätilat kuuluivat luokan suurimpiin, 430 litran tavaratila oli keskitasoa. 

Taka-akseliston monivarsituenta oli suurin rakenteellinen uudistus. Ohjaustehostus oli moottorin käyntinopeuden mukaan säätyvä SL-malleja lukuun ottamatta.

406:n moottorit otettiin konsernin olemassa olevista valikoimista. Alussa tarjolla oli 16-venttiiliset bensamoottorit 1.8/112 hv ja 2.0/135 hv sekä 1,9- ja 2,1-litraiset turbodieselit (90/110 hv). Vuonna 1996 seurasivat 1.8 8V (90 hv), 2.0T (150 hv) ja 3.0 V6 (190 hv). Joissakin maissa perusmoottorina oli 1,8-litraisen sijasta 1,6-litrainen.

Pyörät olivat 1,8-litraisissa 14-tuumaiset ja muissa 15-tuumaiset. Painoa oli perusmallillekin kertynyt melkoisesti (1350 kg). Kaikesta huolimatta EuroNCAP-testin tulos jäi kahteen tähteen.

Osittain painosta ja osittain vanhahtavista bensamoottoreista johtui vaisuhko suorituskyky ja suurehko kulutus verrattuna kilpailijoihin.

Varustevaihtoehtoja oli kolme. Perusmalli SL:n sisustus antoi varsin halvan vaikutelman. Vakiovarusteista löytyi mm. kuljettajan turvatyyny, ABS-jarrut, 2-osainen takaselkänoja+suksiaukko, kauko-ohjattava keskuslukitus, takaistuimen keskikyynärnoja, ja sähkölasit edessä.

ST:n sisustusta piristettiin kojelaudan puulistalla ja plyysiverhoilulla. Varusteena oli mm. kuljettajan istuimen korkeusssäätö, sähkösäätöiset peilit, matkustajan turvatyyny ja käyntinopeusmittari.

Huippumalli oli SV. Siinä jalopuuta riitti myös oviin ja plyysi oli korkeatasoista. Sähkölasit oli takanakin, sisävalot sammuivat viiveellä ja moottorin öljymäärän ja ulkolämpötilan pystyi tarkistamaan mittareista. 2.0T ja 3.0 V6 -malleissa oli lisäksi kevytmetallivanteet.

Mukautuvan automaattivaihteiston sai lisävarusteena vain 2,0- ja 3,0-litraiseen bensakoneeseen.

Vuoden 1997 alussa saatiin Suomeen 406:n farmarimalli, jonka suomalainen maahantuoja nimesi Grand Wagoniksi. Pituutta oli 17 cm enemmän kuin sedanissa ja 526-1741 litrainen tavaratila oli eräs luokkansa suurimmista. Tavaratila oli myös erittäin käytännöllisen muotoinen kompaktin jousituksen ansiosta. 

Tavaratila oli myös varustettu todellista käyttöä varten mm. kuormakoukuilla, pohjan PVC-kiskoilla ja kynnyksen rst-listalla. Selkänojan ohella istuinosa taittui, joten tavaratilan pohjasta sai tasaisen. Tavaratilaan sai myös lisäistuimen, jossa istuttiin selkä menosuuntaan. 

Keväällä 1997 esiteltiin linjakas Pininfarinan muotoilema ja myös kokoonpanema 406 Coupé. Se oli sedania 6 cm pitempi ja 5 cm matalampi ja moottorivaihtoehdot olivat 2.0 ja 3.0 V6. 

3,0-litraisen moottorin yhteydessä esiteltiin huippumalli SVE, jossa oli mm. sähköllä säädettävät nahkapenkit, ilmastointi ja ajotietokone.

Vuosittain 406:n eri varustetasoihin tuli yksittäisiä varustelisäyksiä. Moottoripuolella merkittävä tapahtuma oli 2.0 HDi:n esittely syksyllä 1998.

Keväällä 1999 eli ennen mallin elinkaaren puoltaväliä esiteltiin 406:n ainoa facelift. Kirkaslasiset ajovalot olivat aikaisempaa leveämmät ja autossa oli nyt musta maski. Ovien välinen pilari oli korin värinen.

Sedanin perässä takavaloyhdistelmä oli kokonaan punainen ja jaettu kahtia korin värisellä vaakasuoralla listalla. Farmarin perässä uutta oli vain puskuri.

2,0-litrainen bensakone oli aivan uusi ja edeltäjäänsä 20 % kevyempi. Kulutus oli noin 10 % aikaisempaa pienempi ja myös suorituskyvyssä päästiin nyt kilpailijoiden tasolle.

HDi-valikoimaa täydensi aikaisemmin esitellyn 110-hevosvoimaisen rinnalla 90-hevosvoimainen.

Öljynvaihtoväli kasvoi 15 000 km:sta 30 000:een.

Kaikissa malleissa oli nyt 15" pyörät. Äänieristystä oli parannettu kehittämällä moottorin tuentaa ja lisäämällä konepeltiin äänieriste. Tavaratilaa oli kasvatettu hieman nostamalla hattuhyllyä 4 cm ylöspäin. Etumatkustajan turvatyyny oli nyt kytkettävissä avaimella pois käytöstä. 

Kojelauta oli lähes ennallaan, mutta ohjauspyörä oli uusi ja mittareissa oli uusi grafiikka ja kromikehykset. Kaikissa malleissa oli nyt öljytason näyttö ja huoltoon jäljellä olevan matkan näyttö. Istuimien reisitukea oli parannettu ja korkeuden säätö oli vakiona.

SL- ja SR-mallien vakiovarusteita oli 4 turvatyynyä, kauko-ohjattava keskuslukitus, sähkölasit edessä, sisävalon viive ja kolme pääntukea takaistuimella. SR 2.0:ssa oli lisäksi manuaali-ilmastointi. ST-mallissa oli entiseen tapaan puulista kojelaudassa. Verhoilu oli nyt kaksivärinen. Vakiovarusteena oli automaatti-ilmastointi, sadetunnistin, radio-kasettisoitin, sähköllä säädettävät peilit, sumuvalot ja kuljettajan istuimen kallistussäätö.

ST-varustelun sai 1,8- ja 2,0-litraisiin bensakoneisiin ja 110 hv:n HDi:hin.

SV-mallin varusteita olivat ajotietokone, sähkötoimiset etuistuimet, kevytmetallivanteet ja sähkölasit myös takana.

Vuoden 2000 uutuuksia olivat uuden sukupolven 3,0-litrainen sekä 2.2 HDi (133 hv).

Vuosimalliin 2001 esiteltiin 406 Sport, jossa oli ST:n lisäksi nahkareunaiset istuimet, 16" kevytmetallipyörät, kromikoristeiset mittarit, nahkaratti ja alumiinikoristeet kojelaudassa. Sportin moottori oli uusi 2,2-litrainen (158 hv)

Vuosimallissa 2001 esiteltiin uusi 16-venttiilinen 1,8-litrainen, joka oli samaa sarjaa kuin edellisvuonna esitelty uusi 2,0-litrainen. Kaikissa 406:ssa oli nyt levyjarrut takana, ajotietokone, sumuvalot ja kojelaudan puukoriste. ST:ssä uutta oli sähkölasit takana, puukoriste ovissa ja kyynärnojat etuistuimissa. 3,0-litraisessa SV:ssä oli nyt vakiona ESP. 

Vuosimalliin 2002 perusmalliksi tuli Mistral, jossa oli entisen SR:n lisäksi ilmastointi ja sadetunnistin. Samaan aikaan 406:n sähköjärjestelmä uusittiin Multiplex-väylätekniikkaan perustuvaksi. Kevään 2002 Spring-mallissa oli ST:n lisäksi kevytmetallivanteet ja metaliväri.

406 Coupé uudistui keväällä 2003. Keula sai Peugeotin tulevia malleja vastaavan ison jäähdyttimen säleikön puskuriinsa. Myös sisustusta ehostettiin mm. kromikoristein.

Keväällä 2003 esiteltiin myös kevyesti uudistetut 406 Executive-mallit, joissa oli ulkoisina tunnusmerkkeinä krominen pakoputken pää ja etupuskurin kromireunus. Sisällä oli uusia kromikoristeita ja uusi plyysiverhoilu.

Kaikissa malleissa oli nyt sähkölasit takanakin. ST-malleissa oli automaattinen ilmastointi ja SV-malleissa ESP, vakionopeussäädin ja 16" kevytmetallivanteet.

YLEISTÄ 407:STA

Suomen myyntitilastossa pitkään sijan 15 tuntumassa pysytelleen 406:n parasta antia ovat ajo-ominaisuudet ja jousitusmukavuus, jotka ovat moitteettomat lukuun ottamatta kuormankantokykyä. Myös melutaso on eräs luokkansa hiljaisimmista. Laatuvaikutelma ei ole kovin korkeatasoinen ja perusmallien sisustus on vaatimaton. Ajonestolaitteena aivan ensimmäisissä autoissa oli typerä koodijärjestelmä, jonka saa päivitettyä keskuslukituksen kauko-ohjaimella toimivaksi.

Faceliftissä parannettiin muutamia aikaisempia puutteita ja uuden sukupolven bensamoottorit ovat huomattavasti aikaisempia parempia. Myös dieseleissä HDi:t ovat paljon edeltäjiään kehittyneempiä.

407 esiteltiin sedanina kesällä 2004. 406 säilyi myynnissä vielä vuoden 2004 loppuun asti ja Coupé vuoteen 2005.

3.0 V6 Executive AT, Sedan, 4 ovea
Toimituksen arvio
0.0
CLUBi arvio
7.8
Hinta
34400 
Vapaa / Käyttö
700 / 535
Yhteenveto
Polttoaine
Bensiini
Kaupunki
14.3 l
Maantie
7.5 l
Yhdistetty
10.0 l
Kiihtyvyys
9.6 s
Suurin nopeus
232
CO2 [g/km]
238.00
Melu paikallaan dB
73
Rengas koko
205/55R16
Vaihteisto
Automaatti / 4
Moottorin teho
152 kW / 285 Nm
Moottorintilavuus
2946
Ahdin

Polttoainesäiliö
70 l.
Tavarasäiliö
360 l.
Lev / Kork / Pit
1765/1412/4598
Omamassa
1475
Kokonaismassa
2015
Varustelu
SISÄTILAT
Audiolaitteet, navigointi, tele ja muu viihde

Radio/CD-soitin + 6 kaiutinta + kaukosäätö Radio ja soitin [ €]
VAKIO
Istuimet, sisätilojen verhoilu ja koristelu

Tavaratilan verhoilu Sisätilojen muu verh [ €]
VAKIO
Nahkapäällysteinen ohjauspyörä Nahkaverhoilu [ €]
VAKIO
Pääntuet takana 3 kpl Istuimet [ €]
VAKIO
Ilmastointi ja lämmitys

Ilmastoinnin automaattisäätö Lämpö ja ilmastointi [ €]
VAKIO
Lukitus

Kaukohallintainen keskuslukitus Keskuslukitus [ €]
VAKIO
Ajotietokone ja ohjaus

Ajotietokone Ajotietokone [ €]
VAKIO
Tasanopeussäädin Vakionopeuden säädin [ €]
VAKIO
Ohjaustehostin Ohjaustehostin [ €]
VAKIO
Peilit

Muut optiot

Ulkolämpötilan mittari Hallintalaitteet, mu [ €]
VAKIO
Ohjauspyörän korkeuden ja syvyyden säätö Monitoimiohjauspyörä [ €]
VAKIO
Tavaratilan valaistus Sisätilan valaistus [ €]
VAKIO
Valaistu, lukittava hansikaslokero Sisätilojen varustee [ €]
VAKIO
ULKOVARUSTEET
Katto

Kattoluukku sähkötoiminen Kattoluukku [ €]
LISA
Ikkunat

Sähkötoimiset takaikkunat Sähköikkunat [ €]
VAKIO
Takaikkunan verho Ikkunoiden varusteet [ €]
VAKIO
Peilit

Sähkötoimiset ja -lämmitteiset ulkotaustapeilit Sähkötoimiset peilit [ €]
VAKIO
Valot

Valomuisti ja valojen varoitussummeri Valot muut (ei Xenon [ €]
VAKIO
Muut optiot

Kynnyssuojat Korin ulkoiset osat [ €]
VAKIO
Metalli- ja erikoisvärit

Metallinhohtoväri Metalli- ja erikoisv [ €]
LISA
Tekniset tiedot
Korimalli
Korimalli
Sedan
Ovien lukumäärä
4
Ovien sijainti
0
Istuinten lukumäärä
5
Mitat
Mitat

Korkeus [mm]
1412
Leveys [mm]
1765
Pituus [mm]
4598
Akseliväli [mm]
2700
Raideväli, etu [mm]
1500
Raideväli, taka [mm]
1482
Polttoainesäiliön tilavuus [litraa]
70
Tavarasäiliön tilavuus, normaali [litraa]
360
Painot

Omamassa [kg]
1475
Kokonaismassa [kg]
2015
Suurin sallittu etuakselimassa [kg]
0
Suurin sallittu taka-akselimassa [kg]
0
Yhdistelmämassa [kg]
0
Kattokuorma [kg]
75
Perävaunumassa, jarrullinen [kg]
1500.00
Perävaunumassa, jarruton [kg]
750.00
Kytkentäkohdan pystykuorma [kg]
0
Renkaat ja vanteet
Rengas koko
205/55R16
Rengas ja vannevaihtoehdot

Alumiinivanteet 16 tuumaa Renkaat ja vanteet [ €]
VAKIO
Moottori ja suorituskyky
Moottori
Polttoaine
Bensiini
Sylinterien lukumäärä

Venttiilien lukumäärä
24.00
Moottorityyppi
V-moottori
Polttoaineen syöttöjärjestelmä
Bensiinin sähköinen monipistesuihkutusjärjestelmä
Ahdin

Iskutilavuus [cm3]
2946
Puristussuhde
0
Katalysaattori
KAT
Sylinterin halkaisija [mm]
0
Männän iskunpituus [mm]
0
Jakopäänrakenne

Vaihteiden lukumäärä
4
Vaihteiston tyyppi
Automaatti
Ohjaus ja jousitus
Vetotapa
etuveto
Akselien lukumäärä
0
Akselistorakenne takana
Erillisjousitus. monivarsituenta. kierrejouset. kallistuksenvaka
Akselistorakenne edessä
Joustintuet. kierrejouset. kolmiomainen alatukivarsi. kallistuks
Muut optiot

Suorituskyky
Suurin nopeus km/h
232
Kiihtyvyys 0-100km/h
9.6
Teho HP
207
Teho kW
152
Max. teho kierrosluvulla r/min
6000
Max. vääntömomentti Nm
285
Max. vääntömomentin käyntinopeus r/min
3750
Polttoaineen kulutus
Kaupunki
14.3
Maantie
7.5
Yhdistetty
10.0
Ympäristö
Päästöt
Melu paikallaan [dB]
0
Melu paikallaan, käyntinopeus [r/min]
0
Ohiajomelu [dB]
73
CO, Hiilimonoksiidi [g/km]
0.00
HC, Hiilivedyt [g/km]
0.00
NOX, Typen oxidit [g/km]
0.00
HC+NOX, Hiilivedyt ja typen oksidit [g/km]
0.00
CO2 [g/km]
238.00
Polttoaineen kulutus
Maantie
7.5
Kaupunki
14.3
Yhdistetty
10.0
Turvallisuus
Turvavarusteet ja ajonhallinta
Sivuturvatyynyt Turvatyynyt, muut [ €]
VAKIO
Kolme rullaturvavyötä takana Turvavyöt [ €]
VAKIO
Elektroninen käynnistyksenesto avaimessa Turvavarusteet muut [ €]
VAKIO
Ajonhallinta
Jarrut edessa
Hätäjarrutehostin Jarrujärjestelmät [ €]
VAKIO
ESP-ajonhallintajärjestelmä + luistonestojärjestelmä (ASR) Ajovakauden hallinta [ €]
VAKIO

Koeajot

AUTOESITTELYT

LIIKENNE

TURVALLISUUS

Renkaat

Koeajo Mazda 6 2.0 (145 hv) Premium Plus 2013
Autoesittely Citroën C4 2013
Tytöt keksivät yliajoyrityksen
Rengaspainevahdit tulevat uusiin autoihin marraskuussa

Mazda joutuu tasapainottelemaan eri markkina-alueiden vaatimusten välillä. Uudessa Mazda 6:ssa pä

Citroënin tiellä massavalmistajaksi keskiluokan ZX oli aikoinaan merkittävä askel. Se oli hyvin

Eilen illalla kello 19:44 ilmoitettiin poliisille että Kemissä Eteläntiellä oli harmaa sedan mal

Marraskuusta 2014 alkaen kaikissa uusissa henkilöautoissa tulee olla EU-säädöksen mukainen reng

265x250 Autourheilu

Pikalinkit

Lähetä linkki
Nimi:*
Lähettäjän sähköposti:*
Vastaanottajan sähköposti*
Viesti:
Uutiskirjeen tilaaminen
Nimi:*
Sähköposti:*