Automerkit.fi - Mikä meitä liikuttaa [980x120]

Automerkit.fi
Perjantai 24.10.2014, Helsinki [Vaihda]

Mainos: Keski-panoraama 980x120

Automerkit.fi - Mikä meitä liikuttaa [980x400]

Autoesittely Mazda 626 (1997-2002)

Päiväys: 30.12.2002 14:00

Kategoriat: 2001, 626, Mazda

Autoesittely Mazda 626 (1997-2002)

Kesäkuussa 1997 tapahtui viidennen sukupolven Mazda 626:n (GF) maailmanlaajuinen ensiesittely lehdistölle Haikon kartanossa. Uudessa mallissa sanottiin toteutetun erityisesti eurooppalaisten autonkäyttäjien vaatimuksia ja suuri osa suunnittelusta oli tapahtunut Mazdan Euroopan tuotekehityskeskuksessa Saksassa. 626 valmistettiin silti kilpailijoista poiketen edelleen Japanissa. Perusmallin hinta Suomessa oli puristettu tuohon aikaan lähes kaikkien kilpailijoiden vakiohintana olleeseen 129 900 markkaan.

Edellisissä uudistuksissa varsin muhkeisiin mittoihin kasvaneen mallin ulkomittoja pienennettiin tuntuvasti. Sisätilat säilyivät kuitenkin aikaisemmalla tasolla ja tavaratila kasvoi 50 litralla 502 litraan. Korkeutta lisättiin 3-4 cm ja istuimet sijoitettiin korkeammalle. Käytännöllisyyteen panostettiin näyttävän muotoilun kustannuksella. Ilmanvastuskerroin oli normaalitasoa: 0,29.

Alkuvaiheessa esiteltiin bensakoneiset sedan ja hatchback, jotka olivat ulkomitoiltaan samankokoiset. Koria oli vahvistettu kasvaneita turvallisuusvaatimuksia vastaavaksi. EuroNCAP:hen 626 ei osallistunut, mutta amerikkalaisissa testeissä se sai keskinkertaisen arvostelun. Puutteita ilmeni erityisesti sivutörmäyksessä. 

Moottorit otettiin pienin muutoksin edeltävästä mallista. Puristussuhdetta nostettiin, moottorinohjausjärjestelmäksi otettiin Fordin EEC-V ja venttiilien hydraulisesta ajoituksesta luovuttiin. Palasäätö samoin kuin jakohihnan vaihto tehdään 90 000 km:n välein. 

1,8-litraisen teho oli pudotettu 90 hevosvoimaan. 2,0-litraisessa oli tehoa 115 hv ja GT-mallissa 136 hv. Vaihteiston välityssuhteet olivat varsin pitkät, mikä paransi taloudellisuutta, mutta heikensi ohituskiihtyvyyttä. 

Alusta oli entistä jämäkämpi ja joustovaroja oli lisätty. Ajotuntuma oli silti hieman etäinen ja jousitusmukavuus puutteellinen.

Vakiovarusteena 626:n GL-perusmallissa oli mm. ABS-jarrut, 2 turvatyynyä, turvavyön kiristimet, sähkölasit edessä, sähköllä säädettävät peilit ja keskuslukitus ilman kauko-ohjainta ja raitisilmasuodatin. Kangasverhoilu oli saatavana joko sinisenä tai vihertävän harmaana.

GLX-mallissa oli plyysiverhoilu, takapenkin keskikyynärnoja, sähkölasit myös takana ja lämmitettävät peilit. Edulliseen pakettihintaan oli tarjolla sivuturvatyynyt ja vetoluistonesto. 2,0-litraisessa oli levyjarrut myös takana.

2.0 GT:ssä oli GLX-tason lisäksi 15 tuuman pyörät, sähkötoiminen kattoluukku, sivuturvatyynyt ja vetoluistonesto. GT:n verhoilu oli sama kuin GLX:ssä eikä mallissa sinänsä ollut muutakaan urheilullista. 

Farmarimalli esiteltiin syksyllä 1997. Se oli pituudeltaan 8 cm muita malleja mittavampi. Saatavana oli myös lisäistuin tavaratilaan selkä menosuuntaan. Tavaratilan koko oli luokassaan keskitasoa. Katolla oli kattokaiteet vakiona.

Farmarissa oli muista poiketen pelkkä lantiovyö takapenkin keskipaikalla. GLX-farmarin takaistuimessa oli pituussäätö ja selkänojan portaallinen kallistussäätö. Etumatkustajan istuin taittui työtasoksi muiden GLX-mallien tapaan.

Samaan aikaan farmarimallin kanssa 626-mallistoon tuli dieselversio. Mazdan oma 2,0-litrainen turbodiesel oli varustettu suorasuihkutuksella ja 4-venttiilitekniikalla. Tehoa oli 100 hv ja vääntöä 220 Nm.

Vakiovarusteeksi tuli syksyllä 1998 PODS eli etumatkustajan istuintyynyn tunnistusjärjestelmä, joka esti turvatyynyn turhan laukeamisen

Uudistettu 626 esiteltiin Suomessa tammikuussa 2000. Ulkonäössä suurimmat muutokset oli keulassa. Konepelti oli saanut särmikkäämmät prässäykset ja maskin muoto oli uusi. Ajovalot olivat nyt kirkaslasiset ja niiden muotoilua oli myös muutettu. Etupuskuri oli hieman entistä pyöreälinjaisempi. Kylkilistat olivat korinväriset ja värivalikoima oli uudistettu. Vakiovärejä oli valkoinen ja punainen, metallivärejä oli 10. 

Takana takavaloyhdistelmä oli uudistettu, samoin sedaneissa ja hatchbackeissa takapuskuri.

Matkustamokennoa ja sivutörmäyssuojia oli vahvistettu. ABS-järjestelmä oli uutta sukupolvea. Halvinta Basic-varustelua lukuun ottamatta vakiona oli vetoluistonesto ja sivuturvatyynyt. Keskuslukituksessa oli takalukitus. Etukaiuttimien lisäksi vakiona oli nyt myös takakaiuttimet.

1,8-litraisen moottorin teho oli nostettu 100 hevosvoimaan. Dieselmallin äänieristystä oli parannettu. Matkustamon ilmansuodatin oli vaihdettu aktiivihiilisuodattimeksi. Pyörät olivat kaikissa malleissa 15-tuumaiset.

Perushinta oli sama kuin alkuvaiheessa eli 129 900 markkaa. Samaan aikaan monien kilpailijoiden hinta oli noussut.

Sisällä olivat muuttuneet mittaristo, ohjauspyörä ja verhoilumateriaalit. Kojetaulu oli 2-värinen. Kuljettajan istuimen selkänojan säätö oli nyt portaaton. 

Basic- ja Comfort-mallien varustelu oli lähes yhtenevä ja sisälsi entisen GL-tason lisäksi mm. plyysiverhoilun, lämmitettävät ulkopeilit, keskuslukituksen kauko-ohjauksen, moottoriantennin ja lehtitaskun etuistuimen selkänojassa.

Exclusive-varustelussa oli Comfortin lisäksi sähkölasit myös takana, lukuvalot edessä, ulkolämpömittari, sumuvalot, työtasoksi taittuva etumatkustajan istuin, kuljettajan keskikyynärnoja, takaistuimen keskipaikan säädettävä pääntuki sekä sedan/HB-malleissa takapenkin keskikyynärnoja ja suksiluukku. 

Verhoilukangas oli halvempia malleja laadukkaampi ja kojetaulun keskiosassa oli puujäljitelmäkoristus.

Vuoden 2001 alussa esiteltiin ilmastoitu Exclusive Plus sekä Touring, jonka yhteydessä mallistoon palasi 136-hevosvoimainen moottori. Touringissa oli Exclusiven lisäksi vakiona ilmastointi, ajotietokone ja vakionopeussäädin.

YLEISTÄ 626 MALLISTA

GF-sukupolven 626 edustaa aikakautta, jolloin kuva Mazdasta oli kovin haalea ja merkin myynti aallonpohjassa. 626 oli huomaamaton perusauto, mutta silti aikansa suosituin Mazda Suomessa. Ensimmäisenä kokonaisena vuotenaan eli 1998 se oli rekisteröintitilastossa sijalla 17. Seuraavina vuosina se menetti markkinaosuuttaan mm. Avensikselle, ja vuonna 2001 myynti riitti enää rekisteröintitilaston sijaan 44.

Tiloiltaan 626 oli luokkansa parhaimmistoa. Istuimien muotoiluun ei ollut panostettu kovin paljoa. Lisää panostusta olisi kaivattu myös rengasmelun eristämiseen ja ohjaustuntoon. Alusta on tukevahko ja ajettavuus ohjausta lukuun ottamatta kunnossa. Erityisesti 1,8-litraisen mallin ohituskiihtyvyys on vaatimaton ylipitkien välitysten takia. Dieselmallia ei myyty kovin paljon. Se oli ensimmäisiä japanilaisia suorasuihkutusdieseleitä. Kulutus oli pieni, mutta se kärsi voiman puutteesta pienillä kierroksilla.

626:n ehdoton valtti on luotettavuus. Ensimmäisten vuosien malleissa on ollut ongelmia polttoainepumpuissa ja dieseleiden jakohihnan kestävyydessä. Jäähdytysjärjestelmä mainitaan saksalaisten katsastusraporteissa myös yleiseksi vikakohteeksi. Myös jarrulevyjen takia on tullut keskimääräistä enemmän hylkäyksiä. Sisätiloja vaivaavat erilaiset narinat. Ruostesuojaus on keskinkertainen ja selvästi seuraajaa eli Mazda 6:tta parempi. Huoltoväli on vain 15 000 km ja merkkihuolto on Mazdassa melko kallista. Jakohihnan vaihtoväli on 90 000 km.

1.8 Comfort 4d, Sedan, 4 ovea
Toimituksen arvio
0.0
CLUBi arvio
7.9
Hinta
23916 
Vapaa / Käyttö
550 / 385
Yhteenveto
Polttoaine
Bensiini
Kaupunki
10.1 l
Maantie
6.2 l
Yhdistetty
7.6 l
Kiihtyvyys
11.8 s
Suurin nopeus
182
CO2 [g/km]
184.00
Melu paikallaan dB
70
Rengas koko
195/60R15V
Vaihteisto
Manuaali / 5
Moottorin teho
74 kW / 0 Nm
Moottorintilavuus
1840
Ahdin

Polttoainesäiliö
64 l.
Tavarasäiliö
502 l.
Lev / Kork / Pit
1710/1430/4590
Omamassa
1245
Kokonaismassa
1695
Varustelu
SISÄTILAT
Audiolaitteet, navigointi, tele ja muu viihde

Moottoriantenni, etu- ja takakaiuttimet (25W) ja radion johdotus Audiolaitteet ja vii [ €]
VAKIO
Istuimet, sisätilojen verhoilu ja koristelu

Säädettävät pääntuet Istuimet [ €]
VAKIO
Ilmastointi ja lämmitys

Ilmastointilaite, manuaalinen Ilmastointi, manuaal [ €]
LISA
Raitisilmasuodatin Lämpö ja ilmastointi [ €]
VAKIO
Lukitus

Keskuslukitus, ohjaus etuovista Keskuslukitus [ €]
VAKIO
Ajotietokone ja ohjaus

Peilit

Muut optiot

Ulkolämpötilan mittari Hallintalaitteet, mu [ €]
VAKIO
Ohjauspyörän korkeuden säätö Monitoimiohjauspyörä [ €]
VAKIO
Säilytystasku etuistuimen selkänojassa Sisätilojen varustee [ €]
VAKIO
ULKOVARUSTEET
Katto

Ikkunat

Sähkötoimiset ikkunannostimet etuovissa Sähköikkunat [ €]
VAKIO
Takalasin lämmitin Ikkunoiden varusteet [ €]
VAKIO
Peilit

Sähkösäätöiset ja lämmitteiset ulkopeilit Sähkötoimiset peilit [ €]
VAKIO
Valot

Keskijarruvalo Valot muut (ei Xenon [ €]
VAKIO
Muut optiot

Korin väriset sävytetyt puskurit ja sivukylkilistat Korin ulkoiset osat [ €]
VAKIO
Metalli- ja erikoisvärit

Metalliväri Metalli- ja erikoisv [ €]
LISA
Tekniset tiedot
Korimalli
Korimalli
Sedan
Ovien lukumäärä
4
Ovien sijainti
0
Istuinten lukumäärä
5
Mitat
Mitat

Korkeus [mm]
1430
Leveys [mm]
1710
Pituus [mm]
4590
Akseliväli [mm]
2610
Raideväli, etu [mm]
1475
Raideväli, taka [mm]
1480
Polttoainesäiliön tilavuus [litraa]
64
Tavarasäiliön tilavuus, normaali [litraa]
502
Painot

Omamassa [kg]
1245
Kokonaismassa [kg]
1695
Suurin sallittu etuakselimassa [kg]
0
Suurin sallittu taka-akselimassa [kg]
0
Yhdistelmämassa [kg]
0
Kattokuorma [kg]
0
Perävaunumassa, jarrullinen [kg]

Perävaunumassa, jarruton [kg]
Kytkentäkohdan pystykuorma [kg]
0
Renkaat ja vanteet
Rengas koko
195/60R15V
Moottori ja suorituskyky
Moottori
Polttoaine
Bensiini
Sylinterien lukumäärä

Venttiilien lukumäärä

Moottorityyppi

Polttoaineen syöttöjärjestelmä

Ahdin

Iskutilavuus [cm3]
1840
Puristussuhde
0
Katalysaattori

Sylinterin halkaisija [mm]
0
Männän iskunpituus [mm]
0
Jakopäänrakenne

Vaihteiden lukumäärä
5
Vaihteiston tyyppi
Manuaali
EBD-sähkötoiminen jarruvoiman tasausjärjestelmä Voimansiirto, muut [ €]
VAKIO
Ohjaus ja jousitus
Vetotapa
etuveto
Akselien lukumäärä
0
Akselistorakenne takana

Akselistorakenne edessä

Muut optiot

Suorituskyky
Suurin nopeus km/h
182
Kiihtyvyys 0-100km/h
11.8
Teho HP
0
Teho kW
74
Max. teho kierrosluvulla r/min
0
Max. vääntömomentti Nm
0
Max. vääntömomentin käyntinopeus r/min
0
Polttoaineen kulutus
Kaupunki
10.1
Maantie
6.2
Yhdistetty
7.6
Ympäristö
Päästöt
Melu paikallaan [dB]
0
Melu paikallaan, käyntinopeus [r/min]
0
Ohiajomelu [dB]
70
CO, Hiilimonoksiidi [g/km]
0.00
HC, Hiilivedyt [g/km]
0.09
NOX, Typen oxidit [g/km]
0.00
HC+NOX, Hiilivedyt ja typen oksidit [g/km]
0.00
CO2 [g/km]
184.00
Polttoaineen kulutus
Maantie
6.2
Kaupunki
10.1
Yhdistetty
7.6
Turvallisuus
Turvavarusteet ja ajonhallinta
Sivuturvatyynyt etuistuimissa Turvatyynyt, muut [ €]
VAKIO
Etuturvavöiden yläkiinnikkeen korkeussäätö Turvavyöt [ €]
VAKIO
Sivuturvapalkit kaikissa ovissa Turvavarusteet muut [ €]
VAKIO
Ajonhallinta
Jarrut edessa
Levyjarrut edessä ja takana, tehostin
ABS-jarrut Jarrujärjestelmät [ €]
VAKIO
Luistonestojärjestelmä (TCS) Ajovakauden hallinta [ €]
VAKIO

Koeajot

AUTOESITTELYT

LIIKENNE

TURVALLISUUS

Renkaat

Koeajo Mazda 6 2.0 (145 hv) Premium Plus 2013
Autoesittely Citroën C4 2013
Tytöt keksivät yliajoyrityksen
Rengaspainevahdit tulevat uusiin autoihin marraskuussa

Mazda joutuu tasapainottelemaan eri markkina-alueiden vaatimusten välillä. Uudessa Mazda 6:ssa pä

Citroënin tiellä massavalmistajaksi keskiluokan ZX oli aikoinaan merkittävä askel. Se oli hyvin

Eilen illalla kello 19:44 ilmoitettiin poliisille että Kemissä Eteläntiellä oli harmaa sedan mal

Marraskuusta 2014 alkaen kaikissa uusissa henkilöautoissa tulee olla EU-säädöksen mukainen reng

265x250 Autourheilu

Pikalinkit

Lähetä linkki
Nimi:*
Lähettäjän sähköposti:*
Vastaanottajan sähköposti*
Viesti:
Uutiskirjeen tilaaminen
Nimi:*
Sähköposti:*